Larkollveien: Forskjell mellom sideversjoner
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
| (2 mellomliggende sideversjoner av samme bruker vises ikke) | |||
| Linje 3: | Linje 3: | ||
Før 1. januar 2010 var veien riksveg, etter 2010 har den status som fylkesvei. | Før 1. januar 2010 var veien riksveg, etter 2010 har den status som fylkesvei. | ||
Veien fra [[Dilling]] til [[Larkollen]] har stadig vært gjenstand for omlegging og utvidelse. Den første utvidelsen var i begynnelsen av 1880-årene. Da ble veien utvidet fra [[Jockums bro]] og sørover. Senere ble det prosjektert en chausse fra [[Bredsand]] om Dilling, Lerhuset, [[Vang]], Børsebakke og til Larkollen. Da veien endelig ble opparbeidet i 1910, var det hensyn til mange badegjestene som gjorde utslaget. Jernbaneutbyggingen kuttet mange av de gamle veiforbindelsene. Meningen var at jernbanen skulle bekoste å legge veien gjennom en undergang under sporene, men det ble aldri noe av. | Veien fra [[Dilling]] til [[Larkollen]] har stadig vært gjenstand for omlegging og utvidelse. Den første utvidelsen var i begynnelsen av 1880-årene. Da ble veien utvidet fra [[Jockums bro]] og sørover. Senere ble det prosjektert en chausse fra [[Bredsand]] om Dilling, Lerhuset, [[Vang]], Børsebakke og til Larkollen. Ved Børsebakke står fortsatt en gammel rodestein, som viser grensen for hvilken gård som hadde ansvar for vedlikehold av veien. Da veien endelig ble opparbeidet i 1910, var det hensyn til mange badegjestene som gjorde utslaget. Jernbaneutbyggingen kuttet mange av de gamle veiforbindelsene. Meningen var at jernbanen skulle bekoste å legge veien gjennom en undergang under sporene, men det ble aldri noe av. | ||
Den gamle veien gikk om [[Vesterås]] og nåværende [[Vang skole]], og fra [[Evje herregård|Evje]] over [[Vardeåsen]] ned til nordenden av [[Botnertjernet]], med en stigning på 1:15. Disse strekningene ble nå rettet ut. Fra Botnertjernet krysset den gamle veien den nye veien, og fortsatte sørover parallelt med dagens vei et lite stykke, og så langs dagens vei ned til [[Røedsstranda]]. Den gamle veien over Vardeåsen brukes i dag som tursti, skiltet og merket av [[DNT Vansjø]]. | Den gamle veien gikk om [[Vesterås]] og nåværende [[Vang skole]], og fra [[Evje herregård|Evje]] over [[Vardeåsen]] ned til nordenden av [[Botnertjernet]], med en stigning på 1:15. Disse strekningene ble nå rettet ut. Fra Botnertjernet krysset den gamle veien den nye veien, og fortsatte sørover parallelt med dagens vei et lite stykke, og så langs dagens vei ned til [[Røedsstranda]]. Den gamle veien over Vardeåsen brukes i dag som tursti, skiltet og merket av [[DNT Vansjø]]. | ||
| Linje 10: | Linje 10: | ||
små og store elever. Men gang- og sykkelstien er i 2024 ikke kommet lengre enn til [[Dilling]]. Først ble det utsatt på grunn av jernbanens dobbeltspor som krysser Larkollveien. I tillegg var det problemer med å få kjøpt grunn til gang- og sykkelveien. Det siste er at en ny bro over Evjeåa, som er en viktig gyteplass, alene vil koste 10 millioner kroner. Der står saken i 2024. | små og store elever. Men gang- og sykkelstien er i 2024 ikke kommet lengre enn til [[Dilling]]. Først ble det utsatt på grunn av jernbanens dobbeltspor som krysser Larkollveien. I tillegg var det problemer med å få kjøpt grunn til gang- og sykkelveien. Det siste er at en ny bro over Evjeåa, som er en viktig gyteplass, alene vil koste 10 millioner kroner. Der står saken i 2024. | ||
På grunn av Jernbanens dobbeltspor gjennom Moss og Rygge har den nordligste delen av Larkollveien ved Dilling vært omlagt i flere | På grunn av Jernbanens dobbeltspor gjennom Moss og Rygge har den nordligste delen av Larkollveien ved Dilling vært omlagt i flere år. Planen er at veien skal åpne igjen i 2026. Da skal den gå under togsporet. | ||
Larkollveien er også en farlig skolevei for små og store skoleelever. Det finnes ikke noe fortau, veiskuldrene er smale og trafikken er stor. Foreldrene har klaget i flere tiår for å bedre forholdene, uten at det ha hjulpet. En reguleringsplan gikk ut på dato etter ti år, mens man ventet på penger til utbedringer. Det eneste som er skjedd er noen fartshumper og regulert fartsgrense fra 60 til 50 km i timen. | |||
Siste sideversjon per 10. nov. 2025 kl. 12:06
Larkollveien Fylkesveg 119 går mellom Moss og Larkollen i Rygge. Veilengden er 11 km. Før 1. januar 2010 var veien riksveg, etter 2010 har den status som fylkesvei.
Veien fra Dilling til Larkollen har stadig vært gjenstand for omlegging og utvidelse. Den første utvidelsen var i begynnelsen av 1880-årene. Da ble veien utvidet fra Jockums bro og sørover. Senere ble det prosjektert en chausse fra Bredsand om Dilling, Lerhuset, Vang, Børsebakke og til Larkollen. Ved Børsebakke står fortsatt en gammel rodestein, som viser grensen for hvilken gård som hadde ansvar for vedlikehold av veien. Da veien endelig ble opparbeidet i 1910, var det hensyn til mange badegjestene som gjorde utslaget. Jernbaneutbyggingen kuttet mange av de gamle veiforbindelsene. Meningen var at jernbanen skulle bekoste å legge veien gjennom en undergang under sporene, men det ble aldri noe av.
Den gamle veien gikk om Vesterås og nåværende Vang skole, og fra Evje over Vardeåsen ned til nordenden av Botnertjernet, med en stigning på 1:15. Disse strekningene ble nå rettet ut. Fra Botnertjernet krysset den gamle veien den nye veien, og fortsatte sørover parallelt med dagens vei et lite stykke, og så langs dagens vei ned til Røedsstranda. Den gamle veien over Vardeåsen brukes i dag som tursti, skiltet og merket av DNT Vansjø.
Larkollveien har vært gjennom mange utvidelser. Statens Vegvesen har en mangeårig plan om å legge gang- og sykkelsti mot Larkollen, som er skolevei for mange små og store elever. Men gang- og sykkelstien er i 2024 ikke kommet lengre enn til Dilling. Først ble det utsatt på grunn av jernbanens dobbeltspor som krysser Larkollveien. I tillegg var det problemer med å få kjøpt grunn til gang- og sykkelveien. Det siste er at en ny bro over Evjeåa, som er en viktig gyteplass, alene vil koste 10 millioner kroner. Der står saken i 2024.
På grunn av Jernbanens dobbeltspor gjennom Moss og Rygge har den nordligste delen av Larkollveien ved Dilling vært omlagt i flere år. Planen er at veien skal åpne igjen i 2026. Da skal den gå under togsporet.
Larkollveien er også en farlig skolevei for små og store skoleelever. Det finnes ikke noe fortau, veiskuldrene er smale og trafikken er stor. Foreldrene har klaget i flere tiår for å bedre forholdene, uten at det ha hjulpet. En reguleringsplan gikk ut på dato etter ti år, mens man ventet på penger til utbedringer. Det eneste som er skjedd er noen fartshumper og regulert fartsgrense fra 60 til 50 km i timen.
Kilder:
- Bygdebok for Rygge, Bind 3
- Birgitte Akerhaugen i Ryggiof IX
- Wikipedia
- Moss Avis