Tollboden: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
mIngen redigeringsforklaring
 
(16 mellomliggende versjoner av 5 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
'''Tollboden''', Kanalen.
[[Fil:Tollboden IMG 1904.jpg|miniatyr|'''Tollboden''' ved Kanalen som i dag huser Peppes Pizza. ''(2019) Foto [[JK]]''.]]
I 1587 fikk Moss egen tollskriver. På den tid lå byens tollbod (ifølge L. Opstads bok ”Moss Jernverk”) på Nordbakke, det vil si på nordsiden av Mosseelvens utløp. Senere ble tollboden flyttet minst èn gang, og frem til bybrannen i 1858 lå den i Henr. Gerners gata (senere ommatrikulert til Storgaten), der hvor A/S Raade Skofabrikk holdt til – ved siden av ”Gudegården”. Da den strøk med i bybrannen, ble Tollboden ved kanalen bygget i 1859.
[[Fil:MBL_0517_Tollboden.png|600px|thumb|right| Kanalområdet med '''Tollboden''' (rød murbygning midt i bildet) fra 1859, her fotografert fra lufta i 2006. ''Foto: Moss Dagblads arkiv / Moss by- og industrimuseum. Fotograf: Ernst Rolf'']]
Kanalen var åpnet for trafikk noen år tidligere, i 1855, hvilket gjorde det naturlig å legge den nye stasjonen for tollklarering nær skipsfartens nye ferdselsåre gjennom byen. Moss fikk en formidabel vekst i skipsfarten i disse årene, både i kysttrafikk og på Kontinentet.
Tollboden ble nedlagt som tollsted i 2003. To år senere, i 2005, ble lokalet tatt i bruk som restaurant.


'''Kilde:''' Fredrik Th Bolin
'''Tollboden''' har adressen [[Jeløygata]] 2 og ligger på fastlandsssiden av kanalen. Tollboden var tollsted 1859 - 2003. I 2005 ble lokalet tatt i bruk som restaurant. I dag (2022) holder Peppes Pizza til i lokalene. Tollboden ble fredet i 2013.
 
I 1587 fikk Moss egen tollskriver. På den tid lå byens tollbod (ifølge L. Opstads bok ”Moss Jernverk”) på Nordbakke, det vil si på nordsiden av [[Mosseelva]]s utløp. Senere ble tollboden flyttet minst én gang, og frem til bybrannen i 1858 lå den i [[Henrich Gerners gate]] (senere ommatrikulert til [[Storgata]]), der hvor A/S Raade Skofabrikk holdt til – ved siden av [[Gudegården]].
 
Konsumpsjonsskatten ble opphevet i 1828, og betjentene gikk over til tollvesenet og kontorene til tollvaktstuer.
 
Da den gamle tollboden strøk med i bybrannen, ble den nye Tollboden ved kanalen bygget i 1859.  Kanalen var åpnet for trafikk noen år tidligere, den 6. november 1855, hvilket gjorde det naturlig å legge den nye stasjonen for tollklarering nær skipsfartens nye ferdselsåre gjennom byen. Moss fikk en formidabel vekst i skipsfarten i disse årene, både i kysttrafikk og på Kontinentet. 
 
Den tyske arkitekt, Heinrich E. Schirmer,
og hans landsmann og kompanjong, Wilhelm von Hanno, var allerede i gang med arbeidet med den
nye Moss kirke. De ble også engasjert til utformingen av den nye Tollboden. Moss Tollbod stod
ferdig i 1859, og er utført i rød teglstein som senere er pusset og malt. Bygningen er holdt i en enkel
romansk stil, med en symmetrisk komposisjon, som begge langsiders midtpartier danner fremskutte
midtakser. Midtpartiet mot kanalen har to store rundbuede vinduer. Der var det til å begynne med
smijernsporter.
Hovedinngangen ble etter kort tid flyttet fra søndre kortvegg til østre langside.
 
Til Tollboden hører også en liten bindingsverksbygning som har vært benyttet til vedlager, båtopplag
og garasje.
 
Statsbygg har rehabilitert begge bygningene.
 
 
 
Se også: http://www.artemisia.no/arc/historisk/moss/jelogaten.2.html
 
 
'''Kilder:'''  
 
*[[Fredrik Th. Bolin]]
 
* Tidl. byarkitekt Nils Ellefsen
 
 
-----------
 
[[EV]]


[[Kategori: Bygninger]]
[[Kategori: Bygninger]]
[[Kategori: Steder]]
[[Kategori: Steder]]

Siste sideversjon per 1. apr. 2022 kl. 08:38

Tollboden ved Kanalen som i dag huser Peppes Pizza. (2019) Foto JK.
Kanalområdet med Tollboden (rød murbygning midt i bildet) fra 1859, her fotografert fra lufta i 2006. Foto: Moss Dagblads arkiv / Moss by- og industrimuseum. Fotograf: Ernst Rolf

Tollboden har adressen Jeløygata 2 og ligger på fastlandsssiden av kanalen. Tollboden var tollsted 1859 - 2003. I 2005 ble lokalet tatt i bruk som restaurant. I dag (2022) holder Peppes Pizza til i lokalene. Tollboden ble fredet i 2013.

I 1587 fikk Moss egen tollskriver. På den tid lå byens tollbod (ifølge L. Opstads bok ”Moss Jernverk”) på Nordbakke, det vil si på nordsiden av Mosseelvas utløp. Senere ble tollboden flyttet minst én gang, og frem til bybrannen i 1858 lå den i Henrich Gerners gate (senere ommatrikulert til Storgata), der hvor A/S Raade Skofabrikk holdt til – ved siden av Gudegården.

Konsumpsjonsskatten ble opphevet i 1828, og betjentene gikk over til tollvesenet og kontorene til tollvaktstuer.

Da den gamle tollboden strøk med i bybrannen, ble den nye Tollboden ved kanalen bygget i 1859. Kanalen var åpnet for trafikk noen år tidligere, den 6. november 1855, hvilket gjorde det naturlig å legge den nye stasjonen for tollklarering nær skipsfartens nye ferdselsåre gjennom byen. Moss fikk en formidabel vekst i skipsfarten i disse årene, både i kysttrafikk og på Kontinentet.

Den tyske arkitekt, Heinrich E. Schirmer, og hans landsmann og kompanjong, Wilhelm von Hanno, var allerede i gang med arbeidet med den nye Moss kirke. De ble også engasjert til utformingen av den nye Tollboden. Moss Tollbod stod ferdig i 1859, og er utført i rød teglstein som senere er pusset og malt. Bygningen er holdt i en enkel romansk stil, med en symmetrisk komposisjon, som begge langsiders midtpartier danner fremskutte midtakser. Midtpartiet mot kanalen har to store rundbuede vinduer. Der var det til å begynne med smijernsporter. Hovedinngangen ble etter kort tid flyttet fra søndre kortvegg til østre langside.

Til Tollboden hører også en liten bindingsverksbygning som har vært benyttet til vedlager, båtopplag og garasje.

Statsbygg har rehabilitert begge bygningene.


Se også: http://www.artemisia.no/arc/historisk/moss/jelogaten.2.html


Kilder:

  • Tidl. byarkitekt Nils Ellefsen



EV