Fergestedet: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
Ny side: '''Ferjeleiet''' i Moss er knyttet til forbindelsen mellom Moss og Horten. Denne forbindelsen har en lang historie. Tronvik på Jeløya var da fergestedet på østsiden av fjorden. I et…
 
Ingen redigeringsforklaring
 
(Én mellomliggende sideversjon av samme bruker vises ikke)
Linje 1: Linje 1:
'''Ferjeleiet''' i Moss er knyttet til forbindelsen mellom Moss og Horten. Denne
'''Ferjeleiet''' i Moss er knyttet til forbindelsen mellom Moss og Horten. Tronvik på Jeløya var da
forbindelsen har en lang historie. Tronvik på Jeløya var da
fergestedet på østsiden av fjorden.
fergestedet på østsiden av fjorden.
I et brev fra 1712 beordrer Fredrik IV lensmannen i Borre å bygge en større frege, den skulle kunne
I et brev fra 1712 beordrer Fredrik IV lensmannen i Borre å bygge en større frege, den skulle kunne
ta 16 hester og 50 mann.
ta 16 hester og 50 mann.
I 1852 tok det offentlige over fergedriften, og fergestedet ble fyttet til Melløsbryggen – det som
I 1852 tok det offentlige over fergedriften, og fergestedet ble fyttet til Melløsbryggen – det som
senere ble kalt Gernerbrygga på Værla.
senere ble kalt Gernerbrygga på Værla.
I 1884 startet konsul Richard Peterson fergefart mellom Moss og Horten og i 1885 kom det et
I 1884 startet konsul Richard Peterson fergefart mellom Moss og Horten og i 1885 kom det et
nybygd dampskip «Bastø» og i 1900 «Bastø II». Denne fergedriften ble i 1910 overtatt av A/S
nybygd dampskip «Bastø» og i 1900 «Bastø II». Denne fergedriften ble i 1910 overtatt av A/S
[[Alpha]].  
[[Alpha]].  
Men det daværende fergeleiet på Alphabrygga var dårlig egnet. [[Kanalbrua]] måtte stenges hver gang fergen passerte.  
Men det daværende fergeleiet på Alphabrygga var dårlig egnet. [[Kanalbrua]] måtte stenges hver gang fergen passerte.  
Det nye fergeleiet på [[Værla]] var ferdig i 1934.Senere bygde A.S Alpha billettkontor og venterom.
Det nye fergeleiet på [[Værla]] var ferdig i 1934.Senere bygde A.S Alpha billettkontor og venterom.
Linje 15: Linje 17:


En ny veilov ble vedtatt i 1963 og gjort gjeldende fra 1964. Denne loven åpnet også for at
En ny veilov ble vedtatt i 1963 og gjort gjeldende fra 1964. Denne loven åpnet også for at
kommunale fergeleier mellom riksveier kunne overtas av staten.
kommunale fergeleier mellom riksveier kunne overtas av staten. Det resulterte i at havneststyret betalte Staten en drøy million kroner for den skulle drifte fergeleiet.
Trafikkprognosene tilsa at det i fremtiden ville bli behov for to nye fergeleier. Det vestre ble bygget i første omgang.
Trafikkprognosene tilsa at det i fremtiden ville bli behov for to nye fergeleier. Det vestre ble bygget i første omgang.


Linje 24: Linje 26:


* Moss Historielags Kulturminner
* Moss Historielags Kulturminner
* Bjørnar Berger


....
....

Siste sideversjon per 17. okt. 2022 kl. 13:53

Ferjeleiet i Moss er knyttet til forbindelsen mellom Moss og Horten. Tronvik på Jeløya var da fergestedet på østsiden av fjorden. I et brev fra 1712 beordrer Fredrik IV lensmannen i Borre å bygge en større frege, den skulle kunne ta 16 hester og 50 mann.

I 1852 tok det offentlige over fergedriften, og fergestedet ble fyttet til Melløsbryggen – det som senere ble kalt Gernerbrygga på Værla.

I 1884 startet konsul Richard Peterson fergefart mellom Moss og Horten og i 1885 kom det et nybygd dampskip «Bastø» og i 1900 «Bastø II». Denne fergedriften ble i 1910 overtatt av A/S Alpha.

Men det daværende fergeleiet på Alphabrygga var dårlig egnet. Kanalbrua måtte stenges hver gang fergen passerte. Det nye fergeleiet på Værla var ferdig i 1934.Senere bygde A.S Alpha billettkontor og venterom.

Med nye og større ferger fra 1964 ble det behov for to nye fergeleier.

En ny veilov ble vedtatt i 1963 og gjort gjeldende fra 1964. Denne loven åpnet også for at kommunale fergeleier mellom riksveier kunne overtas av staten. Det resulterte i at havneststyret betalte Staten en drøy million kroner for den skulle drifte fergeleiet. Trafikkprognosene tilsa at det i fremtiden ville bli behov for to nye fergeleier. Det vestre ble bygget i første omgang.

Staten overtok fergeleiet i 1964 Det østre fergeleiet var ferdig i 1979.

Kilde:

  • Moss Historielags Kulturminner
  • Bjørnar Berger

....

EV

Kategori: Kommunikasjon