Larkollveien: Forskjell mellom sideversjoner
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
(2 mellomliggende versjoner av 2 brukere er ikke vist) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
'''Larkollveien''' | '''Larkollveien''' | ||
Fylkesveg 119 går mellom Moss og Larkollen i Rygge. Veilengden er 11 km. | Fylkesveg 119 går mellom Moss og Larkollen i Rygge. Veilengden er 11 km. | ||
Før 1. januar 2010 var veien riksveg, etter 2010 har den status som | Før 1. januar 2010 var veien riksveg, etter 2010 har den status som fylkesvei. | ||
Veien fra [[Dilling]] til [[Larkollen]] har stadig vært gjenstand for omlegging og utvidelse. Den første utvidelsen var i begynnelsen av 1880-årene. Da ble veien utvidet fra [[Jockums bro]] og sørover. Senere ble det prosjektert en chausse fra [[Bredsand]] om Dilling, Lerhuset, [[Vang]], Børsebakke og til Larkollen. Da veien endelig ble opparbeidet i 1910, var det hensyn til mange badegjestene som gjorde utslaget. Jernbaneutbyggingen kuttet mange av de gamle veiforbindelsene. Meningen var at jernbanen skulle bekoste å legge veien gjennom en undergang under sporene, men det ble aldri noe av. | Veien fra [[Dilling]] til [[Larkollen]] har stadig vært gjenstand for omlegging og utvidelse. Den første utvidelsen var i begynnelsen av 1880-årene. Da ble veien utvidet fra [[Jockums bro]] og sørover. Senere ble det prosjektert en chausse fra [[Bredsand]] om Dilling, Lerhuset, [[Vang]], Børsebakke og til Larkollen. Da veien endelig ble opparbeidet i 1910, var det hensyn til mange badegjestene som gjorde utslaget. Jernbaneutbyggingen kuttet mange av de gamle veiforbindelsene. Meningen var at jernbanen skulle bekoste å legge veien gjennom en undergang under sporene, men det ble aldri noe av. | ||
Den gamle veien gikk om [[Vesterås]] og nåværende [[Vang skole]], og fra [[Evje herregård|Evje]] over [[Vardeåsen]] ned til nordenden av [[Botnertjernet]], med en stigning på 1:15. Disse strekningene ble nå rettet ut. Fra Botnertjernet krysset den | Den gamle veien gikk om [[Vesterås]] og nåværende [[Vang skole]], og fra [[Evje herregård|Evje]] over [[Vardeåsen]] ned til nordenden av [[Botnertjernet]], med en stigning på 1:15. Disse strekningene ble nå rettet ut. Fra Botnertjernet krysset den gamle veien den nye veien, og fortsatte sørover parallelt med dagens vei et lite stykke, og så langs dagens vei ned til [[Røedsstranda]]. Den gamle veien over Vardeåsen brukes i dag som tursti, skiltet og merket av [[DNT Vansjø]]. | ||
Larkollveien har vært gjennom mange utvidelser. Statens Vegvesen har en mangeårig plan om å legge gang- og sykkelsti mot Larkollen, | Larkollveien har vært gjennom mange utvidelser. Statens Vegvesen har en mangeårig plan om å legge gang- og sykkelsti mot Larkollen, som er skolevei for mange | ||
små og store elever. Men gang- og sykkelstien er i 2024 ikke kommet lengre enn til [[Dilling]]. Først ble det utsatt på grunn av jernbanens dobbeltspor som krysser Larkollveien. I tillegg var det problemer med å få kjøpt grunn til gang- og sykkelveien. Det siste er at en ny bro over Evjeåa, som er en viktig gyteplass, alene vil koste 10 millioner kroner. Der står saken i 2024 | |||
'''Kilder:''' | '''Kilder:''' | ||
* | * [[Bygdebok for Rygge]], Bind 3 | ||
* Birgitte Akerhaugen i Ryggiof IX | * Birgitte Akerhaugen i Ryggiof IX | ||
* Wikipedia | * Wikipedia |
Siste sideversjon per 28. aug. 2024 kl. 13:24
Larkollveien Fylkesveg 119 går mellom Moss og Larkollen i Rygge. Veilengden er 11 km. Før 1. januar 2010 var veien riksveg, etter 2010 har den status som fylkesvei.
Veien fra Dilling til Larkollen har stadig vært gjenstand for omlegging og utvidelse. Den første utvidelsen var i begynnelsen av 1880-årene. Da ble veien utvidet fra Jockums bro og sørover. Senere ble det prosjektert en chausse fra Bredsand om Dilling, Lerhuset, Vang, Børsebakke og til Larkollen. Da veien endelig ble opparbeidet i 1910, var det hensyn til mange badegjestene som gjorde utslaget. Jernbaneutbyggingen kuttet mange av de gamle veiforbindelsene. Meningen var at jernbanen skulle bekoste å legge veien gjennom en undergang under sporene, men det ble aldri noe av.
Den gamle veien gikk om Vesterås og nåværende Vang skole, og fra Evje over Vardeåsen ned til nordenden av Botnertjernet, med en stigning på 1:15. Disse strekningene ble nå rettet ut. Fra Botnertjernet krysset den gamle veien den nye veien, og fortsatte sørover parallelt med dagens vei et lite stykke, og så langs dagens vei ned til Røedsstranda. Den gamle veien over Vardeåsen brukes i dag som tursti, skiltet og merket av DNT Vansjø.
Larkollveien har vært gjennom mange utvidelser. Statens Vegvesen har en mangeårig plan om å legge gang- og sykkelsti mot Larkollen, som er skolevei for mange små og store elever. Men gang- og sykkelstien er i 2024 ikke kommet lengre enn til Dilling. Først ble det utsatt på grunn av jernbanens dobbeltspor som krysser Larkollveien. I tillegg var det problemer med å få kjøpt grunn til gang- og sykkelveien. Det siste er at en ny bro over Evjeåa, som er en viktig gyteplass, alene vil koste 10 millioner kroner. Der står saken i 2024
Kilder:
- Bygdebok for Rygge, Bind 3
- Birgitte Akerhaugen i Ryggiof IX
- Wikipedia