Busser: Forskjell mellom sideversjoner
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
(2 mellomliggende sideversjoner av samme bruker vises ikke) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
[[Fil:MBL_0497_Buss.png|200px|thumb|right| '''Refsnesbussen''', linje 417 i Storgata på vei til Jeløy. ''Fotograf: Bjørn Wisth, 2014.'']] | [[Fil:MBL_0497_Buss.png|200px|thumb|right| '''Refsnesbussen''', linje 417 i Storgata på vei til Jeløy. ''Fotograf: Bjørn Wisth, 2014.'']] | ||
'''Bussene''' i Moss drives av Østfold kollektivtrafikk, som eies av Østfold fylkeskommune. Østfold kollektivtrafikk ble etablert 1. juni 2002 og har et samlet ansvar for produktutvikling, ruteplanlegging, kjøp av transporttjenester, overordnet markedsføring og informasjon. Det er imidlertid Østfold Fylkesting som legger føringer og rammebetingelser for drift av kollektivtilbudet i Østfold, herunder pris– og tilbudsstruktur. Fylkestinget legger føringer og rammebetingelser for driften av kollektivtilbudet i Østfold. | '''Bussene''' i Moss drives av Østfold kollektivtrafikk, som eies av Østfold fylkeskommune. Østfold kollektivtrafikk ble etablert 1. juni 2002 og har et samlet ansvar for produktutvikling, ruteplanlegging, kjøp av transporttjenester, overordnet markedsføring og informasjon. Det er imidlertid Østfold Fylkesting som legger føringer og rammebetingelser for drift av kollektivtilbudet i Østfold, herunder pris– og tilbudsstruktur. Fylkestinget legger føringer og rammebetingelser for driften av kollektivtilbudet i Østfold. | ||
Samtidig som myndighetene oppfordrer folk til å bruke offentlige busser i stedet for private biler, måtte Østfold kollektivtrafikk høsten 2024 redusere rutene på kveldstid og i helgene for å spare penger. | |||
Den første rutetrafikken i Moss ble startet i 1912. Fra 1925 ble det regulære bussruter i Moss og omegn. Først i | Den første rutetrafikken i Moss ble startet i 1912. Fra 1925 ble det regulære bussruter i Moss og omegn. Først i 1938 fikk busspassasjerene faste holdeplasser. Så dukket det opp flere selskap. Lunds Bussruter i Råde, Jens Røtnes Bilruter i Saltnes, Sørlies Bilruter i Larkollen, Kr. Nilsen & Sønn i Moss, Onsakers Bilcentral i Moss og Son, og O. Storm Arnesen som kjørte mellom Nes og Moss. I 1954 ble disse seks rutebilselskapene slått sammen til Moss og Omegn Bilruter. | ||
Det varte helt til 1997, da Norgesbuss overtok busstransporten i Moss, og senere Schøyens og nå Nettbuss. I 2015 ble Metrobuss innført i Moss, ikke uten kritikk. For når noen ruter fikk hyppige avganger, fikk andre færre. | Det varte helt til 1997, da Norgesbuss overtok busstransporten i Moss, og senere Schøyens og nå Nettbuss. I 2015 ble Metrobuss innført i Moss, ikke uten kritikk. For når noen ruter fikk hyppige avganger, fikk andre færre. | ||
Da [[Kanalbrua]] ble redusert fra fire til to kjørefelt, fikk det alvorlige konsekvenser for bussene. De klarte ikke å holde rutetidene på grunn av lage køer i Helgerødgata mot Kanalen. Som et forsøke på å redusere biltrafikken, ble bussene gratis i et par måneder. Men det viste seg at det stort sett var ungdommen som benyttet seg av tilbudet, biltrafikken forble like stor. | |||
Mens politikerne oppfordret folk til å reise kollektivt, har Østfold Kollektivtrafikk fr slutten av oktober 2014 redusert en rekke avganger om kvelden og i helgene av økonomiske årsaker. | |||
'''Kilder''': | '''Kilder''': | ||
* Østfold kollektivtrafikk | * Østfold kollektivtrafikk | ||
* Tore H. Wiik: ''Rutebilhistorie'' | * Tore H. Wiik: ''Rutebilhistorie'' | ||
* Moss Avis | |||
----------------- | ----------------- | ||
Siste sideversjon per 8. nov. 2024 kl. 14:04
Bussene i Moss drives av Østfold kollektivtrafikk, som eies av Østfold fylkeskommune. Østfold kollektivtrafikk ble etablert 1. juni 2002 og har et samlet ansvar for produktutvikling, ruteplanlegging, kjøp av transporttjenester, overordnet markedsføring og informasjon. Det er imidlertid Østfold Fylkesting som legger føringer og rammebetingelser for drift av kollektivtilbudet i Østfold, herunder pris– og tilbudsstruktur. Fylkestinget legger føringer og rammebetingelser for driften av kollektivtilbudet i Østfold. Samtidig som myndighetene oppfordrer folk til å bruke offentlige busser i stedet for private biler, måtte Østfold kollektivtrafikk høsten 2024 redusere rutene på kveldstid og i helgene for å spare penger.
Den første rutetrafikken i Moss ble startet i 1912. Fra 1925 ble det regulære bussruter i Moss og omegn. Først i 1938 fikk busspassasjerene faste holdeplasser. Så dukket det opp flere selskap. Lunds Bussruter i Råde, Jens Røtnes Bilruter i Saltnes, Sørlies Bilruter i Larkollen, Kr. Nilsen & Sønn i Moss, Onsakers Bilcentral i Moss og Son, og O. Storm Arnesen som kjørte mellom Nes og Moss. I 1954 ble disse seks rutebilselskapene slått sammen til Moss og Omegn Bilruter.
Det varte helt til 1997, da Norgesbuss overtok busstransporten i Moss, og senere Schøyens og nå Nettbuss. I 2015 ble Metrobuss innført i Moss, ikke uten kritikk. For når noen ruter fikk hyppige avganger, fikk andre færre. Da Kanalbrua ble redusert fra fire til to kjørefelt, fikk det alvorlige konsekvenser for bussene. De klarte ikke å holde rutetidene på grunn av lage køer i Helgerødgata mot Kanalen. Som et forsøke på å redusere biltrafikken, ble bussene gratis i et par måneder. Men det viste seg at det stort sett var ungdommen som benyttet seg av tilbudet, biltrafikken forble like stor.
Mens politikerne oppfordret folk til å reise kollektivt, har Østfold Kollektivtrafikk fr slutten av oktober 2014 redusert en rekke avganger om kvelden og i helgene av økonomiske årsaker.
Kilder:
- Østfold kollektivtrafikk
- Tore H. Wiik: Rutebilhistorie
- Moss Avis