Kanalbrua: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
m Broer
Ingen redigeringsforklaring
 
(66 mellomliggende versjoner av 6 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
'''Kanalbroen''' mellom Jeløy og bysiden. Kristian IV befalte i 1647 at det skulle undersøkes om det kunne graves en kanal gjennom Værlesanden. Men anlegget ble først startet – og stoppet – i 1812, av økomiske grunner.  
[[Fil:MBL_0416_Kanalbrua_2003.png|400px|thumb|right|'''Klaffebroen''' fra 1957 er fortsatt i bruk mellom bysiden og Jeløy. Men siden 1975 har klaffene vært sveiset igjen, slik at bare mindre båter kan passere under broen. ''Foto: Moss Dagblads arkiv / Moss by- og industrimuseum. Fotograf: Ernst Rolf, 2003.'']]


Den første Kanalbroen, en svensk jerntrekkbro, sto ferdig i 1855. Allerede i 1888 måtte det bygges en ny bro, en fem meter bred sveivebro, med dobbelt kjørefelt og fortau. Broen ble åpnet med manuell kraft.  
[[Fil:MBL_0333_Kanalbrua_jernbro.png|200px|thumb|right|'''Jernbroen''' fra 1888 var en sveivebro med dobbelt kjørefelt og fortau. Bildet er tatt fra Jeløysiden. ''Fotokilde: Moss 1814 - 1914, Jens Rennord Schreiner, 1914 / fotograf WS & Co'']]
[[Fil:Kanalbrua IMG_0416.jpg|400px|thumb|left|'''Kanalbrua''' fra 1957 fotografert i 2017. Foto: [[JK]]]]
[[Fil:MBL_0332_Kanalbrua_eldste.png|200px|thumb|right|'''Den eldste Kanalbroen''' fra 1855 var en svensk jerntrekksbro. Hver halvdel ble trukket inn for å åpne for gjennomfart i kanalen. ''Fotokilde: Moss 1814 - 1914, Jens Rennord Schreiner, 1914 / fotograf WS & Co'']]


Dagens bro skulle bygges på samme sted som den gamle, som ble stengt i 1953. Derfor ble det laget en midlertidig fast trebro på nordsiden. Den nye klaffebroen ble åpnet i 1957 med tilhørende brotårn.
Broen er 23 meter bred, laget på [[Moss mek. Verksted]]. I 1975 ble Kanalbroen åpnet for båttrafikk for aller siste gang, og klaffene ble sveiset sammen.


'''Kilder:''' Statens vegvesen: ”Bruene ved Kanalen”


'''Kanalbrua''' i Moss er forbindelsen mellom Jeløy og bysiden. Brua eies av Østfold fylkeskommune. Den ble ble bygget som klaffebru på [[Moss Mekaniske Verksted]] i 1957 for å kunne åpnes for båter med mast, men ble stengt for godt i 1975. Da ble klaffene ble sveiset sammen.


Brua er 23 meter bred, og under er det en seilhøyde på 4,5 meter. Total lengde 52 meter og en spennvidde på 33 meter.
Har fortau på begge sider, med bredde på 3 meter.
Brua har 4 kjørefelt i bredden (samlet kjørebredde 13 meter). I 1997 ble deler av brua rehabilitert. Fra sommeren 2022 er to av fire kjørefelt stengt for trafikk fordi slitasje gjør at brua ikke tåler så stor belastning. Det har skapt store trafikkproblemer.
I 2018 passerte 22 000 biler Kanalbrua i døgnet
En tilstandsrapport viser at brua har oppnådd sin levealder, en ny bru må på plass. En reguleringsplan for ny bru ble vedtatt i 2025, men det finnes ingen penger til å finansiere byggingen. I 2025 er prisen justert til 740 millioner kroner. Men da er en utvidelse av nedre del av Helgerødgata medregnet for å få plass til egne kollektivfelt.
En ny kanalbru foreslås som en bjelke-plate-bru i betong med tre spenn, med en total brulengde på cirka 60 meter.
Bredden på ny bru kan bli 27,5 meter for tre kjørefelt samt tosidig fortau og sykkelvei på nordsiden. I 2025 vedtok kommunestyret at eb by bru skal ha fire ordinære kjørefelt.
Det reguleres 33 meter bredde over kanalen for å sikre fleksibilitet i byggeplanfasen.
Den nye brua vil fundamenteres på peler.
Ny bru skal ha minimum samme seilingshøyde som i dag, og i foreliggende planforslag er seilingshøyden økt fra 4,1 meter til 4,5 meter.
Allerede i 1647 befalte Kong Christian IV at det skulle undersøkes om det kunne graves en kanal gjennom [[Værlesanden]]. Men anlegget ble startet først 140 senere, i 1812, og stoppet samme år av økonomiske grunner under Napoleonskrigene.
Den første Kanalbrua, en svensk jernrullebru, sto ferdig til kanalens åpning 6. november 1855. Den gikk fra [[Jeløygata]] til [[Værftsgata]]. Denne brua viste seg å være ganske upraktisk, så allerede i 1888 måtte det bygges en ny bru, litt sør for den gamle. Det var en fem meter bred sveivebro, med dobbelt kjørefelt for hester, og fortau. Brua ble åpnet med manuell kraft.
Dagens bru skulle bygges på samme sted som den forrige, som ble stengt i 1953 etter 75 år. Derfor ble det i desember 1953 laget en midlertidig trebru på nordsiden, der brua hadde vært i perioden 1855-88. Den nye klaffebrua med tilhørende brutårn ble åpnet i september 1957. Tidligere passerte over 20.000 biler hvert døgn over Kanalbrua. I 2024 ble tallet redusert til 19.400.
Det er ikke avsatt penger til noe annet enn reguleringsplan. Moss kommunes utvalg for byutvikling, samferdsel og næring har enstemmig vedtatt at Moss skal starte det lange arbeidet for en mulig bypakke med bompenger for å finansiere helt eller delvis en ny bru.
Kanalbrua konkurrerer med 133 andre bruer i Østfold som trenger vedlikehold. Totalt eier fylkeskommunen 327 bruer.
'''Kilder:'''
* Statens vegvesen: ''Bruene ved Kanalen''
* Moss Avis
* Leder i Østfold Samferdselsutvalg Rune Fredriksen
----
----
Artikkelen er skrevet av: Elisabeth Vogt ([[EV]])
[[EV]]
Denne siden er sist redigert av ~~~~


[[Kategori: Broer]]
[[Kategori: Bruer]]

Siste sideversjon per 6. okt. 2025 kl. 06:53

Klaffebroen fra 1957 er fortsatt i bruk mellom bysiden og Jeløy. Men siden 1975 har klaffene vært sveiset igjen, slik at bare mindre båter kan passere under broen. Foto: Moss Dagblads arkiv / Moss by- og industrimuseum. Fotograf: Ernst Rolf, 2003.
Jernbroen fra 1888 var en sveivebro med dobbelt kjørefelt og fortau. Bildet er tatt fra Jeløysiden. Fotokilde: Moss 1814 - 1914, Jens Rennord Schreiner, 1914 / fotograf WS & Co
Kanalbrua fra 1957 fotografert i 2017. Foto: JK
Den eldste Kanalbroen fra 1855 var en svensk jerntrekksbro. Hver halvdel ble trukket inn for å åpne for gjennomfart i kanalen. Fotokilde: Moss 1814 - 1914, Jens Rennord Schreiner, 1914 / fotograf WS & Co


Kanalbrua i Moss er forbindelsen mellom Jeløy og bysiden. Brua eies av Østfold fylkeskommune. Den ble ble bygget som klaffebru på Moss Mekaniske Verksted i 1957 for å kunne åpnes for båter med mast, men ble stengt for godt i 1975. Da ble klaffene ble sveiset sammen.

Brua er 23 meter bred, og under er det en seilhøyde på 4,5 meter. Total lengde 52 meter og en spennvidde på 33 meter. Har fortau på begge sider, med bredde på 3 meter. Brua har 4 kjørefelt i bredden (samlet kjørebredde 13 meter). I 1997 ble deler av brua rehabilitert. Fra sommeren 2022 er to av fire kjørefelt stengt for trafikk fordi slitasje gjør at brua ikke tåler så stor belastning. Det har skapt store trafikkproblemer. I 2018 passerte 22 000 biler Kanalbrua i døgnet

En tilstandsrapport viser at brua har oppnådd sin levealder, en ny bru må på plass. En reguleringsplan for ny bru ble vedtatt i 2025, men det finnes ingen penger til å finansiere byggingen. I 2025 er prisen justert til 740 millioner kroner. Men da er en utvidelse av nedre del av Helgerødgata medregnet for å få plass til egne kollektivfelt.

En ny kanalbru foreslås som en bjelke-plate-bru i betong med tre spenn, med en total brulengde på cirka 60 meter.

Bredden på ny bru kan bli 27,5 meter for tre kjørefelt samt tosidig fortau og sykkelvei på nordsiden. I 2025 vedtok kommunestyret at eb by bru skal ha fire ordinære kjørefelt.

Det reguleres 33 meter bredde over kanalen for å sikre fleksibilitet i byggeplanfasen.

Den nye brua vil fundamenteres på peler.

Ny bru skal ha minimum samme seilingshøyde som i dag, og i foreliggende planforslag er seilingshøyden økt fra 4,1 meter til 4,5 meter.

Allerede i 1647 befalte Kong Christian IV at det skulle undersøkes om det kunne graves en kanal gjennom Værlesanden. Men anlegget ble startet først 140 senere, i 1812, og stoppet samme år av økonomiske grunner under Napoleonskrigene.

Den første Kanalbrua, en svensk jernrullebru, sto ferdig til kanalens åpning 6. november 1855. Den gikk fra Jeløygata til Værftsgata. Denne brua viste seg å være ganske upraktisk, så allerede i 1888 måtte det bygges en ny bru, litt sør for den gamle. Det var en fem meter bred sveivebro, med dobbelt kjørefelt for hester, og fortau. Brua ble åpnet med manuell kraft.

Dagens bru skulle bygges på samme sted som den forrige, som ble stengt i 1953 etter 75 år. Derfor ble det i desember 1953 laget en midlertidig trebru på nordsiden, der brua hadde vært i perioden 1855-88. Den nye klaffebrua med tilhørende brutårn ble åpnet i september 1957. Tidligere passerte over 20.000 biler hvert døgn over Kanalbrua. I 2024 ble tallet redusert til 19.400.

Det er ikke avsatt penger til noe annet enn reguleringsplan. Moss kommunes utvalg for byutvikling, samferdsel og næring har enstemmig vedtatt at Moss skal starte det lange arbeidet for en mulig bypakke med bompenger for å finansiere helt eller delvis en ny bru.

Kanalbrua konkurrerer med 133 andre bruer i Østfold som trenger vedlikehold. Totalt eier fylkeskommunen 327 bruer.

Kilder:

  • Statens vegvesen: Bruene ved Kanalen
  • Moss Avis
  • Leder i Østfold Samferdselsutvalg Rune Fredriksen

EV