Kanalen: Forskjell mellom sideversjoner
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
'''Kanalen''' mellom Moss og Jeløy åpnet for mer sjøfart i Moss. Kong Christian IV befalte allerede i 1647 at det skulle undersøkes om det kunne graves en kanal gjennom Værlesanden. Men anlegget ble startet først i 1812, – og stoppet samme år av økonomiske grunner. Men arbeidene ble gjenopptatt noen tiår senere, og kanalen ble åpnet | '''Kanalen''' mellom Moss og Jeløy åpnet for mer sjøfart i Moss , da seilskutene slapp å gå rundt Jeløy og vente på skifte i vindretningen . Kong Christian IV befalte allerede i 1647 at det skulle undersøkes om det kunne graves en kanal gjennom Værlesanden. Men anlegget ble startet først i 1812, – og stoppet samme år av økonomiske grunner. Men arbeidene ble gjenopptatt noen tiår senere, og kanalen ble offisielt åpnet 6. november 1855 , med bro fra [[Gjeløegaden]] til øya. Allerede før nyttår hadde 84 store og 50 mindre skuter gått gjennom kanalen , så behovet vistes tydelig med det samme . Men det ble nødvendig med mange reparasjoner og forbedringer, kanalen ble gjort dypere og det ble bygget ny kanalbro i forlengelsen av [[Helgerødgaten]] i 1888 , så man regner med den endelige ferdigstillelsen først i 1892. Fra å være en handelsby, ble Moss også en sjøfartsby, og det ble startet med skipsbygging på kanalens nordside . | ||
''EV'' | ''EV'' og ''JL'' | ||
''' | '''Kilder:''' Ørnulf Ree: Moss før og nu, J.H.Vogt : Fra småbylivet i Moss , 1946 . | ||
[[Kategori: Steder]] | [[Kategori: Steder]] |
Sideversjonen fra 25. jan. 2014 kl. 15:17
Kanalen mellom Moss og Jeløy åpnet for mer sjøfart i Moss , da seilskutene slapp å gå rundt Jeløy og vente på skifte i vindretningen . Kong Christian IV befalte allerede i 1647 at det skulle undersøkes om det kunne graves en kanal gjennom Værlesanden. Men anlegget ble startet først i 1812, – og stoppet samme år av økonomiske grunner. Men arbeidene ble gjenopptatt noen tiår senere, og kanalen ble offisielt åpnet 6. november 1855 , med bro fra Gjeløegaden til øya. Allerede før nyttår hadde 84 store og 50 mindre skuter gått gjennom kanalen , så behovet vistes tydelig med det samme . Men det ble nødvendig med mange reparasjoner og forbedringer, kanalen ble gjort dypere og det ble bygget ny kanalbro i forlengelsen av Helgerødgaten i 1888 , så man regner med den endelige ferdigstillelsen først i 1892. Fra å være en handelsby, ble Moss også en sjøfartsby, og det ble startet med skipsbygging på kanalens nordside .
EV og JL
Kilder: Ørnulf Ree: Moss før og nu, J.H.Vogt : Fra småbylivet i Moss , 1946 .