Kanalen: Forskjell mellom sideversjoner
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 2: | Linje 2: | ||
[[Fil:MBL_0337_Tollbodbrygga.png|200px|thumb|right| '''Tollbodbrygga''' slik den så ut på slutten av 1960-tallet da de gamle lagerlokalene nord for Fiskebasaren og ny kanalbro ble fjernet. ''Foto: Moss Dagblads arkiv / Moss by- og industrimuseum. Fotograf: Bjørn Wisth'']] | [[Fil:MBL_0337_Tollbodbrygga.png|200px|thumb|right| '''Tollbodbrygga''' slik den så ut på slutten av 1960-tallet da de gamle lagerlokalene nord for Fiskebasaren og ny kanalbro ble fjernet. ''Foto: Moss Dagblads arkiv / Moss by- og industrimuseum. Fotograf: Bjørn Wisth'']] | ||
[[Fil:MBL_0355_Tollbodbrygga_2011.png|200px|thumb|right| '''Tollbodbrygga''' i 2011, på samme sted som bildet ovenfor. ''Fotograf: Bjørn Wisth'']] | |||
'''Kanalen''' mellom Moss og Jeløy åpnet for mer sjøfart i Moss , da seilskutene slapp å gå rundt Jeløy og vente på skifte i vindretningen . Kong Christian IV befalte allerede i 1647 at det skulle undersøkes om det kunne graves en kanal gjennom Værlesanden. Men anlegget ble startet først i 1812, – og stoppet samme år av økonomiske grunner. | '''Kanalen''' mellom Moss og Jeløy åpnet for mer sjøfart i Moss , da seilskutene slapp å gå rundt Jeløy og vente på skifte i vindretningen . Kong Christian IV befalte allerede i 1647 at det skulle undersøkes om det kunne graves en kanal gjennom Værlesanden. Men anlegget ble startet først i 1812, – og stoppet samme år av økonomiske grunner. |
Sideversjonen fra 4. feb. 2014 kl. 22:42
Kanalen mellom Moss og Jeløy åpnet for mer sjøfart i Moss , da seilskutene slapp å gå rundt Jeløy og vente på skifte i vindretningen . Kong Christian IV befalte allerede i 1647 at det skulle undersøkes om det kunne graves en kanal gjennom Værlesanden. Men anlegget ble startet først i 1812, – og stoppet samme år av økonomiske grunner.
Men arbeidene ble gjenopptatt noen tiår senere, og kanalen ble offisielt åpnet 6. november 1855 , med bro fra Gjeløegaden til øya. Allerede før nyttår hadde 84 store og 50 mindre skuter gått gjennom kanalen , så behovet vistes tydelig med det samme . Men det ble nødvendig med mange reparasjoner og forbedringer, kanalen ble gjort dypere og det ble bygget ny kanalbro i forlengelsen av Helgerødgata i 1888 , så man regner med den endelige ferdigstillelsen først i 1892. Fra å være en handelsby, ble Moss også en sjøfartsby, og det ble startet med skipsbygging i større skala på Jeløy fra 1870, på kanalens nordside. Dagens bro over kanalen ble innviet i 1957.
EV og JL
Kilder: Ørnulf Ree: Moss før og nu, J.H. Vogt : Fra småbylivet i Moss , 1946 .