Kanalen: Forskjell mellom sideversjoner
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
[[Fil:MBL_0330_Kanalen.png|200px|thumb|right|'''Kanalen''' cirka 1910 sett fra Sjøbadet og nordover. ''Fotokilde: Moss 1814 - 1914, Jens Rennord Schreiner, 1914 / fotograf WS & Co'']] | [[Fil:MBL_0330_Kanalen.png|200px|thumb|right|'''Kanalen''' cirka 1910 sett fra Sjøbadet og nordover. ''Fotokilde: Moss 1814 - 1914, Jens Rennord Schreiner, 1914 / fotograf WS & Co'']] | ||
[[Fil:MBL_0362_Kanalen_1928.jpg|200px|thumb|right| Postkortmotiv fra '''Kanalen''' i 1928. Navnet på | [[Fil:MBL_0362_Kanalen_1928.jpg|200px|thumb|right| Postkortmotiv fra '''Kanalen''' i 1928. Navnet på brygga her var opprinnelig Honnørbrygga , men ble senere kalt bare Fiskebrygga .''Foto: Mittet & Co'']] | ||
[[Fil:MBL_0337_Tollbodbrygga.png|200px|thumb|right| '''Tollbodbrygga''' slik den så ut på slutten av 1960-tallet da de gamle lagerlokalene nord for Fiskebasaren og | [[Fil:MBL_0337_Tollbodbrygga.png|200px|thumb|right| '''Tollbodbrygga''' slik den så ut på slutten av 1960-tallet da de gamle lagerlokalene nord for Fiskebasaren og den nye kanalbro ble fjernet . ''Foto: Moss Dagblads arkiv / Moss by- og industrimuseum. Fotograf: Bjørn Wisth'']] | ||
[[Fil:MBL_0355_Tollbodbrygga_2011.png|200px|thumb|right| '''Tollbodbrygga''' på omtrent samme sted som bildet ovenfor i 2011. ''Fotograf: Bjørn Wisth'']] | [[Fil:MBL_0355_Tollbodbrygga_2011.png|200px|thumb|right| '''Tollbodbrygga''' på omtrent samme sted som bildet ovenfor i 2011 . ''Fotograf: Bjørn Wisth'']] | ||
'''Kanalen''' mellom Moss og Jeløy åpnet for mer sjøfart i Moss , da seilskutene slapp å gå rundt Jeløy og vente på skifte i vindretningen . Kong Christian IV befalte allerede i 1647 at det skulle undersøkes om det kunne graves en kanal gjennom Værlesanden. Men anlegget ble startet først i 1812, – og stoppet samme år av økonomiske grunner. | '''Kanalen''' mellom Moss og Jeløy åpnet for mer sjøfart i Moss , da seilskutene slapp å gå rundt Jeløy og vente på skifte i vindretningen . Kong Christian IV befalte allerede i 1647 at det skulle undersøkes om det kunne graves en kanal gjennom Værlesanden. Men anlegget ble startet først i 1812, – og stoppet samme år av økonomiske grunner. | ||
Men arbeidene ble gjenopptatt noen tiår senere, og kanalen ble offisielt åpnet 6. november 1855 , med bro fra [[Gjeløegaden]] til øya. Allerede før nyttår hadde 84 store og 50 mindre skuter gått gjennom kanalen , så behovet vistes tydelig med det samme . | Men arbeidene ble gjenopptatt noen tiår senere, og kanalen ble offisielt åpnet 6. november 1855 , med bro fra [[Gjeløegaden]] til øya . Allerede før nyttår hadde 84 store og 50 mindre skuter gått gjennom kanalen , så behovet vistes tydelig med det samme . Tollboden ble bygget i 1859 på bysida tett inntil brua . Det ble etter hvert nødvendig med mange reparasjoner og forbedringer , kanalen ble gjort dypere og det ble bygget ny kanalbro i forlengelsen av [[Helgerødgata]] i 1888 , så man regner med den endelige ferdigstillelsen først i 1892 . | ||
I toppåret 1894 passerte over 6.000 båter gjennom kanalen . Fra å være en handelsby , ble Moss også en sjøfartsby , og det ble startet med skipsbygging i større skala på Jeløy fra 1870 , på kanalens nordside . Dagens bro over kanalen ble innviet i 1957 og stengt for åpning i 1975 . | |||
''EV'' og ''JL'' | ''EV'' og ''JL'' | ||
'''Kilder:''' Ørnulf Ree: Moss før og nu, J.H. Vogt : Fra småbylivet i Moss , 1946 . | '''Kilder:''' Ørnulf Ree: Moss før og nu, J.H. Vogt : Fra småbylivet i Moss , 1946 , Kjell Henriksen:Om kanalen i Moss i Strandsitteren nr. 2 2011 . | ||
[[Kategori: Steder]] | [[Kategori: Steder]] |
Sideversjonen fra 13. feb. 2014 kl. 12:39
Kanalen mellom Moss og Jeløy åpnet for mer sjøfart i Moss , da seilskutene slapp å gå rundt Jeløy og vente på skifte i vindretningen . Kong Christian IV befalte allerede i 1647 at det skulle undersøkes om det kunne graves en kanal gjennom Værlesanden. Men anlegget ble startet først i 1812, – og stoppet samme år av økonomiske grunner.
Men arbeidene ble gjenopptatt noen tiår senere, og kanalen ble offisielt åpnet 6. november 1855 , med bro fra Gjeløegaden til øya . Allerede før nyttår hadde 84 store og 50 mindre skuter gått gjennom kanalen , så behovet vistes tydelig med det samme . Tollboden ble bygget i 1859 på bysida tett inntil brua . Det ble etter hvert nødvendig med mange reparasjoner og forbedringer , kanalen ble gjort dypere og det ble bygget ny kanalbro i forlengelsen av Helgerødgata i 1888 , så man regner med den endelige ferdigstillelsen først i 1892 .
I toppåret 1894 passerte over 6.000 båter gjennom kanalen . Fra å være en handelsby , ble Moss også en sjøfartsby , og det ble startet med skipsbygging i større skala på Jeløy fra 1870 , på kanalens nordside . Dagens bro over kanalen ble innviet i 1957 og stengt for åpning i 1975 .
EV og JL
Kilder: Ørnulf Ree: Moss før og nu, J.H. Vogt : Fra småbylivet i Moss , 1946 , Kjell Henriksen:Om kanalen i Moss i Strandsitteren nr. 2 2011 .