Kanalbrua: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
m Kanalbroen flyttet til Kanalbrua
(Ingen forskjell)

Sideversjonen fra 13. mar. 2014 kl. 11:34

Klaffebroen fra 1957 er fortsatt i bruk mellom bysiden og Jeløy. Men siden 1975 har klaffene vært sveiset igjen, slik at bare mindre båter kan passere under broen. Foto: Moss Dagblads arkiv / Moss by- og industrimuseum. Fotograf: Ernst Rolf, 2003.
Jernbanebroen fra 1888 var en sveivebro med dobbelt kjørefelt og fortau. Bildet er tatt fra Jeløysiden. Fotokilde: Moss 1814 - 1914, Jens Rennord Schreiner, 1914 / fotograf WS & Co
Den eldste Kanalbroen fra 1855 var en svensk jerntrekksbro. Hver halvdel ble trukket inn for å åpne for gjennomfart i kanalen. Fotokilde: Moss 1814 - 1914, Jens Rennord Schreiner, 1914 / fotograf WS & Co

Kanalbroen er forbindelsen mellom Jeløy og bysiden . Kong Christian IV befalte i 1647 at det skulle undersøkes om det kunne graves en kanal gjennom Værlesanden . Men anlegget ble startet først i 1812 , – og stoppet samme år av økonomiske grunner under napoleonskrigene .

Den første Kanalbroen , en svensk jern rullebro , sto ferdig til kanalens åpning 6. november 1855 . Den gikk fra Jeløygata til Værftsgata. Denne brua viste seg å være ganske upraktisk , så allerede i 1888 måtte det bygges en ny bru , litt sør for den gamle . Det var en fem meter bred sveivebru , med dobbelt kjørefelt for hester , og fortau . Brua ble åpnet med manuell kraft .

Dagens bru skulle bygges på samme sted som den forrige, som ble stengt i 1953 etter 75 år . Derfor ble det laget en midlertidig trebru på nordsiden , der brua hadde vært i perioden 1855 - 88 . Den nye klaffebrua med tilhørende brutårn ble åpnet i september 1957 . Brua er 23 meter bred , den ble laget på Moss Mekaniske Verksted . I fire år hadde Kanalen vært stengt for båttrafikk , men ble nå åpnet igjen .

I 1975 ble Kanalbrua åpnet for båttrafikk for aller siste gang , og klaffene ble sveiset sammen .

EV

Kilder: Statens vegvesen: ”Bruene ved Kanalen”


Artikkelen er skrevet av: Elisabeth Vogt (EV)

Denne siden er sist redigert av EV 10. jan 2011 kl. 19:27 (UTC)