Kommunikasjoner: Forskjell mellom sideversjoner
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
'''Kommunikasjoner'''. Moss har i mange århundrer vært et trafikk-knutepunkt og er det ennå | '''Kommunikasjoner'''. Moss har i mange århundrer vært et trafikk-knutepunkt og er det ennå. | ||
[[Mosseelva]] var naturlig for båttrafikk mellom Indre Østfold og Oslofjorden fra de første bosettingene, [[Den Fredrikhaldske Kongevei]] mellom København og Oslo gikk gjennom Moss, senere kom [[Riksvei 1]] med traseen litt lenger øst, og til slutt [[Europavei 6]] utenfor sentrum. | |||
[[Kategori: | Postbåten mellom Christiania og sørlandsbyene gikk innom Moss, senere kom fast rute til Vestfold med [[Bastøfergene]], og i flere år var det direkte ferge mellom Moss og Danmark. Smålensbanens vestre linje ([[Østfoldbanen - vestre linje|Østfoldbanen]]) med tog mellom Oslo og Gøteborg har gått gjennom Moss siden 1879. I dag har fylkeskommunen ansvaret for bybussene og bussene mellom kommunene. | ||
---- | |||
Artikkelen er skrevet av: Elisabeth Vogt ([[EV]]) | |||
[[Kategori: Samferdsel]] |
Sideversjonen fra 24. mai 2014 kl. 00:26
Kommunikasjoner. Moss har i mange århundrer vært et trafikk-knutepunkt og er det ennå.
Mosseelva var naturlig for båttrafikk mellom Indre Østfold og Oslofjorden fra de første bosettingene, Den Fredrikhaldske Kongevei mellom København og Oslo gikk gjennom Moss, senere kom Riksvei 1 med traseen litt lenger øst, og til slutt Europavei 6 utenfor sentrum.
Postbåten mellom Christiania og sørlandsbyene gikk innom Moss, senere kom fast rute til Vestfold med Bastøfergene, og i flere år var det direkte ferge mellom Moss og Danmark. Smålensbanens vestre linje (Østfoldbanen) med tog mellom Oslo og Gøteborg har gått gjennom Moss siden 1879. I dag har fylkeskommunen ansvaret for bybussene og bussene mellom kommunene.
Artikkelen er skrevet av: Elisabeth Vogt (EV)