Tollboden: Forskjell mellom sideversjoner
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
[[Fil:MBL_0517_Tollboden.png|300px|thumb|right| Kanalområdet med '''Tollboden''' (rød murbygning midt i bildet) fra 1859, her fotografert fra lufta i 2006. ''Foto: Moss Dagblads arkiv / Moss by- og industrimuseum. Fotograf: Ernst Rolf'']] | [[Fil:MBL_0517_Tollboden.png|300px|thumb|right| Kanalområdet med '''Tollboden''' (rød murbygning midt i bildet) fra 1859, her fotografert fra lufta i 2006. ''Foto: Moss Dagblads arkiv / Moss by- og industrimuseum. Fotograf: Ernst Rolf'']] | ||
'''Tollboden''' har adressen Jeløygata 2 og ligger på fastlandsssiden av kanalen. I 1587 fikk Moss egen tollskriver. På den tid lå byens tollbod (ifølge L. Opstads bok ”Moss Jernverk”) på Nordbakke, det vil si på nordsiden av | '''Tollboden''' har adressen [[Jeløygata]] 2 og ligger på fastlandsssiden av kanalen. I 1587 fikk Moss egen tollskriver. På den tid lå byens tollbod (ifølge L. Opstads bok ”Moss Jernverk”) på Nordbakke, det vil si på nordsiden av [[Mosseelva]]s utløp. Senere ble tollboden flyttet minst én gang, og frem til bybrannen i 1858 lå den i [[Henrich Gerners gate]] (senere ommatrikulert til [[Storgata]]), der hvor A/S Raade Skofabrikk holdt til – ved siden av [[Gudegården]]. | ||
Da den gamle tollboden strøk med i bybrannen, ble den nye Tollboden ved kanalen bygget i 1859. Kanalen var åpnet for trafikk noen år tidligere, den 6. november 1855, hvilket gjorde det naturlig å legge den nye stasjonen for tollklarering nær skipsfartens nye ferdselsåre gjennom byen. Moss fikk en formidabel vekst i skipsfarten i disse årene, både i kysttrafikk og på Kontinentet. | Da den gamle tollboden strøk med i bybrannen, ble den nye Tollboden ved kanalen bygget i 1859. Kanalen var åpnet for trafikk noen år tidligere, den 6. november 1855, hvilket gjorde det naturlig å legge den nye stasjonen for tollklarering nær skipsfartens nye ferdselsåre gjennom byen. Moss fikk en formidabel vekst i skipsfarten i disse årene, både i kysttrafikk og på Kontinentet. | ||
Linje 10: | Linje 10: | ||
Se også: http://www.artemisia.no/arc/historisk/moss/jelogaten.2.html | Se også: http://www.artemisia.no/arc/historisk/moss/jelogaten.2.html | ||
'''Kilde:''' Fredrik Th Bolin | |||
'''Kilde:''' | |||
*[[Fredrik Th. Bolin]] | |||
[[Kategori: Bygninger]] | [[Kategori: Bygninger]] | ||
[[Kategori: Steder]] | [[Kategori: Steder]] |
Sideversjonen fra 19. aug. 2014 kl. 19:15
Tollboden har adressen Jeløygata 2 og ligger på fastlandsssiden av kanalen. I 1587 fikk Moss egen tollskriver. På den tid lå byens tollbod (ifølge L. Opstads bok ”Moss Jernverk”) på Nordbakke, det vil si på nordsiden av Mosseelvas utløp. Senere ble tollboden flyttet minst én gang, og frem til bybrannen i 1858 lå den i Henrich Gerners gate (senere ommatrikulert til Storgata), der hvor A/S Raade Skofabrikk holdt til – ved siden av Gudegården.
Da den gamle tollboden strøk med i bybrannen, ble den nye Tollboden ved kanalen bygget i 1859. Kanalen var åpnet for trafikk noen år tidligere, den 6. november 1855, hvilket gjorde det naturlig å legge den nye stasjonen for tollklarering nær skipsfartens nye ferdselsåre gjennom byen. Moss fikk en formidabel vekst i skipsfarten i disse årene, både i kysttrafikk og på Kontinentet.
Tollboden ble nedlagt som tollsted i 2003. To år senere, i 2005, ble lokalet tatt i bruk som restaurant. I dag (2014) holder Peppes Pizza til i lokalene.
Se også: http://www.artemisia.no/arc/historisk/moss/jelogaten.2.html
Kilde: