Tollboden: Forskjell mellom sideversjoner
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 2: | Linje 2: | ||
'''Tollboden''' har adressen [[Jeløygata]] 2 og ligger på fastlandsssiden av kanalen. I 1587 fikk Moss egen tollskriver. På den tid lå byens tollbod (ifølge L. Opstads bok ”Moss Jernverk”) på Nordbakke, det vil si på nordsiden av [[Mosseelva]]s utløp. Senere ble tollboden flyttet minst én gang, og frem til bybrannen i 1858 lå den i [[Henrich Gerners gate]] (senere ommatrikulert til [[Storgata]]), der hvor A/S Raade Skofabrikk holdt til – ved siden av [[Gudegården]]. | '''Tollboden''' har adressen [[Jeløygata]] 2 og ligger på fastlandsssiden av kanalen. I 1587 fikk Moss egen tollskriver. På den tid lå byens tollbod (ifølge L. Opstads bok ”Moss Jernverk”) på Nordbakke, det vil si på nordsiden av [[Mosseelva]]s utløp. Senere ble tollboden flyttet minst én gang, og frem til bybrannen i 1858 lå den i [[Henrich Gerners gate]] (senere ommatrikulert til [[Storgata]]), der hvor A/S Raade Skofabrikk holdt til – ved siden av [[Gudegården]]. | ||
Konsumpsjonsskatten ble opphevet i 1828, og betjentene gikk over til tollvesenet og kontorene til tollvaktstuer. | |||
Da den gamle tollboden strøk med i bybrannen, ble den nye Tollboden ved kanalen bygget i 1859. Kanalen var åpnet for trafikk noen år tidligere, den 6. november 1855, hvilket gjorde det naturlig å legge den nye stasjonen for tollklarering nær skipsfartens nye ferdselsåre gjennom byen. Moss fikk en formidabel vekst i skipsfarten i disse årene, både i kysttrafikk og på Kontinentet. | Da den gamle tollboden strøk med i bybrannen, ble den nye Tollboden ved kanalen bygget i 1859. Kanalen var åpnet for trafikk noen år tidligere, den 6. november 1855, hvilket gjorde det naturlig å legge den nye stasjonen for tollklarering nær skipsfartens nye ferdselsåre gjennom byen. Moss fikk en formidabel vekst i skipsfarten i disse årene, både i kysttrafikk og på Kontinentet. |
Sideversjonen fra 24. mar. 2017 kl. 16:22
Tollboden har adressen Jeløygata 2 og ligger på fastlandsssiden av kanalen. I 1587 fikk Moss egen tollskriver. På den tid lå byens tollbod (ifølge L. Opstads bok ”Moss Jernverk”) på Nordbakke, det vil si på nordsiden av Mosseelvas utløp. Senere ble tollboden flyttet minst én gang, og frem til bybrannen i 1858 lå den i Henrich Gerners gate (senere ommatrikulert til Storgata), der hvor A/S Raade Skofabrikk holdt til – ved siden av Gudegården.
Konsumpsjonsskatten ble opphevet i 1828, og betjentene gikk over til tollvesenet og kontorene til tollvaktstuer.
Da den gamle tollboden strøk med i bybrannen, ble den nye Tollboden ved kanalen bygget i 1859. Kanalen var åpnet for trafikk noen år tidligere, den 6. november 1855, hvilket gjorde det naturlig å legge den nye stasjonen for tollklarering nær skipsfartens nye ferdselsåre gjennom byen. Moss fikk en formidabel vekst i skipsfarten i disse årene, både i kysttrafikk og på Kontinentet.
Tollboden ble nedlagt som tollsted i 2003. To år senere, i 2005, ble lokalet tatt i bruk som restaurant. I dag (2014) holder Peppes Pizza til i lokalene. Tollboden ble fredet i 2013.
Se også: http://www.artemisia.no/arc/historisk/moss/jelogaten.2.html
Kilde: