Kanalbrua: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
Linje 9: Linje 9:
Den første Kanalbroen, en svensk jernrullebro, sto ferdig til kanalens åpning 6. november 1855. Den gikk fra [[Jeløygata]] til [[Værftsgata]]. Denne broen viste seg å være ganske upraktisk, så allerede i 1888 måtte det bygges en ny bro, litt sør for den gamle. Det var en fem meter bred sveivebro, med dobbelt kjørefelt for hester, og fortau. Broen ble åpnet med manuell kraft.  
Den første Kanalbroen, en svensk jernrullebro, sto ferdig til kanalens åpning 6. november 1855. Den gikk fra [[Jeløygata]] til [[Værftsgata]]. Denne broen viste seg å være ganske upraktisk, så allerede i 1888 måtte det bygges en ny bro, litt sør for den gamle. Det var en fem meter bred sveivebro, med dobbelt kjørefelt for hester, og fortau. Broen ble åpnet med manuell kraft.  


Dagens bro skulle bygges på samme sted som den forrige, som ble stengt i 1953 etter 75 år. Derfor ble det i desember 1953 laget en midlertidig trebro på nordsiden, der broen hadde vært i perioden 1855-88. Den nye klaffebroen med tilhørende brotårn ble åpnet i september 1957. Broen er 23 meter bred og den ble laget på [[Moss Mekaniske Verksted]]. I fire år hadde Kanalen vært stengt for båttrafikk, men ble nå åpnet igjen.
Dagens bro skulle bygges på samme sted som den forrige, som ble stengt i 1953 etter 75 år. Derfor ble det i desember 1953 laget en midlertidig trebro på nordsiden, der broen hadde vært i perioden 1855-88. Den nye klaffebroen med tilhørende brotårn ble åpnet i september 1957. Broen er 23 meter bred og under er det en seilhøyde på 4,5 meter. Brua ble laget på [[Moss Mekaniske Verksted]]. I 1975 ble Kanalbroen åpnet for båttrafikk for aller siste gang, og klaffene ble sveiset sammen. I 2018 passerte 22 000 biler Kanalbroen i døgnet.
 
I 1975 ble Kanalbroen åpnet for båttrafikk for aller siste gang, og klaffene ble sveiset sammen. I 2018 passerte 22 000 biler Kanalbroen i døgnet.





Sideversjonen fra 13. okt. 2018 kl. 06:18

Klaffebroen fra 1957 er fortsatt i bruk mellom bysiden og Jeløy. Men siden 1975 har klaffene vært sveiset igjen, slik at bare mindre båter kan passere under broen. Foto: Moss Dagblads arkiv / Moss by- og industrimuseum. Fotograf: Ernst Rolf, 2003.
Jernbroen fra 1888 var en sveivebro med dobbelt kjørefelt og fortau. Bildet er tatt fra Jeløysiden. Fotokilde: Moss 1814 - 1914, Jens Rennord Schreiner, 1914 / fotograf WS & Co
Den eldste Kanalbroen fra 1855 var en svensk jerntrekksbro. Hver halvdel ble trukket inn for å åpne for gjennomfart i kanalen. Fotokilde: Moss 1814 - 1914, Jens Rennord Schreiner, 1914 / fotograf WS & Co

Kanalbroen i Moss er forbindelsen mellom Jeløy og bysiden. Kong Christian IV befalte i 1647 at det skulle undersøkes om det kunne graves en kanal gjennom Værlesanden. Men anlegget ble startet først i 1812, og stoppet samme år av økonomiske grunner under napoleonskrigene.

Den første Kanalbroen, en svensk jernrullebro, sto ferdig til kanalens åpning 6. november 1855. Den gikk fra Jeløygata til Værftsgata. Denne broen viste seg å være ganske upraktisk, så allerede i 1888 måtte det bygges en ny bro, litt sør for den gamle. Det var en fem meter bred sveivebro, med dobbelt kjørefelt for hester, og fortau. Broen ble åpnet med manuell kraft.

Dagens bro skulle bygges på samme sted som den forrige, som ble stengt i 1953 etter 75 år. Derfor ble det i desember 1953 laget en midlertidig trebro på nordsiden, der broen hadde vært i perioden 1855-88. Den nye klaffebroen med tilhørende brotårn ble åpnet i september 1957. Broen er 23 meter bred og under er det en seilhøyde på 4,5 meter. Brua ble laget på Moss Mekaniske Verksted. I 1975 ble Kanalbroen åpnet for båttrafikk for aller siste gang, og klaffene ble sveiset sammen. I 2018 passerte 22 000 biler Kanalbroen i døgnet.


Kilder:

  • Statens vegvesen: Bruene ved Kanalen
  • Mods Avis

Artikkelen er skrevet av: Elisabeth Vogt (EV)