Carlberg-undergangen: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
m Én revisjon er importert
Ingen redigeringsforklaring
Linje 14: Linje 14:
[[Kategori: Samferdsel]]
[[Kategori: Samferdsel]]


[[Fil:Carlberg_undergang_IMG_3923.JPG|300px|thumb|left|'''Halvfet tittel''' til bildeteksten som skal inn her. ''Foto: Jan Kronberg (2020)'']]
[[Fil:Carlberg_undergang_IMG_3923.JPG|300px|thumb|left|'''Carlbergundergangen''' ''er en trafikkmessig utfordring, fordi det er vanskelig å se om det kommer noen biler i mot.
[[Kategori: Rygge]]
[[Kategori: Rygge]]''

Sideversjonen fra 16. aug. 2020 kl. 09:34

Halvfet tittel til bildeteksten som skal inn her. Foto: Jan Kronberg (2020)
Halvfet tittel til bildeteksten som skal inn her. Foto: Jan Kronberg (2020)

Carlbergundergangen. Da jernbanetraseen gjennom Moss og Rygge ble bygget på 1870-tallet, var ikke Dyreveien ført frem til Carlberg gård. Jernbaneundergangen ble bygget for å sikre veiforbindelsen mellom Carlberg og Lillebaug som hørte inn under gården. Derfor fikk undergangen sin skjeve veiføring. Dyreveien ble først ført frem til Carlberg i 1880. Flere gravhauger ble ødelagt da jernbanesporene og undergangen ble lagt her.

Da jernbanen ble sabotert av hjemmefronten i mars 1945 for å hindre at tyske tropper ble overført fra Norge til Tyskland, ble jernbaneskinnene sprengt ved Carlbergundergangen på samme måte som på Klevberget, nordre Dyre og Rygge stasjon.

Kilde:

  • Magne Berggren

Skrevet av Elisabeth Vogt (EV)

[[Fil:Carlberg_undergang_IMG_3923.JPG|300px|thumb|left|Carlbergundergangen er en trafikkmessig utfordring, fordi det er vanskelig å se om det kommer noen biler i mot.