Carlberg-undergangen: Forskjell mellom sideversjoner
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
[[Fil:Carlberg_undergang_IMG_3929.JPG|500px|thumb|right|''' | [[Fil:Carlberg_undergang_IMG_3929.JPG|500px|thumb|right|'''Czrlbergundergangen ''' er en trafikkmessig utfordring for bilistene. ''Foto: JK(2020)'']] | ||
[[Fil:Carlberg_undergang_IMG_3924.JPG|500px|thumb|right|''' | [[Fil:Carlberg_undergang_IMG_3924.JPG|500px|thumb|right|'''Togene''' suser forbi over bilene, inntil de skal gå i tunnel bilene. ''Foto: JK (2020)'']] | ||
'''Carlbergundergangen'''. Da jernbanetraseen gjennom Moss og Rygge ble bygget på 1870-tallet, var ikke [[Dyreveien]] ført frem til [[Carlberg gård]]. Jernbaneundergangen ble bygget for å sikre veiforbindelsen mellom [[Carlberg gård|Carlberg]] og [[Lillebaug]] som hørte inn under gården. Derfor fikk undergangen sin skjeve veiføring. Dyreveien ble først ført frem til Carlberg i 1880. Flere gravhauger ble ødelagt da jernbanesporene og undergangen ble lagt her. | '''Carlbergundergangen'''. Da jernbanetraseen gjennom Moss og Rygge ble bygget på 1870-tallet, var ikke [[Dyreveien]] ført frem til [[Carlberg gård]]. Jernbaneundergangen ble bygget for å sikre veiforbindelsen mellom [[Carlberg gård|Carlberg]] og [[Lillebaug]] som hørte inn under gården. Derfor fikk undergangen sin skjeve veiføring. Dyreveien ble først ført frem til Carlberg i 1880. Flere gravhauger ble ødelagt da jernbanesporene og undergangen ble lagt her. |
Sideversjonen fra 19. aug. 2020 kl. 18:56
Carlbergundergangen. Da jernbanetraseen gjennom Moss og Rygge ble bygget på 1870-tallet, var ikke Dyreveien ført frem til Carlberg gård. Jernbaneundergangen ble bygget for å sikre veiforbindelsen mellom Carlberg og Lillebaug som hørte inn under gården. Derfor fikk undergangen sin skjeve veiføring. Dyreveien ble først ført frem til Carlberg i 1880. Flere gravhauger ble ødelagt da jernbanesporene og undergangen ble lagt her.
Da jernbanen ble sabotert av hjemmefronten i mars 1945 for å hindre at tyske tropper ble overført fra Norge til Tyskland, ble jernbaneskinnene sprengt ved Carlbergundergangen på samme måte som på Klevberget, nordre Dyre og Rygge stasjon.
Kilde:
- Magne Berggren
Skrevet av Elisabeth Vogt (EV)
[[Fil:Carlberg_undergang_IMG_3923.JPG|300px|thumb|left|Carlbergundergangen er en trafikkmessig utfordring, fordi det er vanskelig å se om det kommer noen biler i mot.