Tollboden: Forskjell mellom sideversjoner
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 10: | Linje 10: | ||
Da den gamle tollboden strøk med i bybrannen, ble den nye Tollboden ved kanalen bygget i 1859. Kanalen var åpnet for trafikk noen år tidligere, den 6. november 1855, hvilket gjorde det naturlig å legge den nye stasjonen for tollklarering nær skipsfartens nye ferdselsåre gjennom byen. Moss fikk en formidabel vekst i skipsfarten i disse årene, både i kysttrafikk og på Kontinentet. | Da den gamle tollboden strøk med i bybrannen, ble den nye Tollboden ved kanalen bygget i 1859. Kanalen var åpnet for trafikk noen år tidligere, den 6. november 1855, hvilket gjorde det naturlig å legge den nye stasjonen for tollklarering nær skipsfartens nye ferdselsåre gjennom byen. Moss fikk en formidabel vekst i skipsfarten i disse årene, både i kysttrafikk og på Kontinentet. | ||
Den tyske arkitekt, Heinrich E. Schirmer, | |||
og hans landsmann og kompanjong, Wilhelm von Hanno, var allerede i gang med arbeidet med den | og hans landsmann og kompanjong, Wilhelm von Hanno, var allerede i gang med arbeidet med den | ||
nye Moss kirke. De ble også engasjert til utformingen av den nye Tollboden. Moss Tollbod stod | nye Moss kirke. De ble også engasjert til utformingen av den nye Tollboden. Moss Tollbod stod | ||
Linje 17: | Linje 17: | ||
midtakser. Midtpartiet mot kanalen har to store rundbuede vinduer. Der var det til å begynne med | midtakser. Midtpartiet mot kanalen har to store rundbuede vinduer. Der var det til å begynne med | ||
smijernsporter. | smijernsporter. | ||
Hovedinngangen ble etter kort tid flyttet fra søndre kortvegg til østre langside. | |||
Til Tollboden hører også en liten bindingsverksbygning som har vært benyttet til vedlager, båtopplag | Til Tollboden hører også en liten bindingsverksbygning som har vært benyttet til vedlager, båtopplag |
Sideversjonen fra 25. jan. 2021 kl. 10:34
Tollboden har adressen Jeløygata 2 og ligger på fastlandsssiden av kanalen. Tollboden ble nedlagt som tollsted i 2003. I 2005, ble lokalet tatt i bruk som restaurant. I dag (2014) holder Peppes Pizza til i lokalene. Tollboden ble fredet i 2013.
I 1587 fikk Moss egen tollskriver. På den tid lå byens tollbod (ifølge L. Opstads bok ”Moss Jernverk”) på Nordbakke, det vil si på nordsiden av Mosseelvas utløp. Senere ble tollboden flyttet minst én gang, og frem til bybrannen i 1858 lå den i Henrich Gerners gate (senere ommatrikulert til Storgata), der hvor A/S Raade Skofabrikk holdt til – ved siden av Gudegården.
Konsumpsjonsskatten ble opphevet i 1828, og betjentene gikk over til tollvesenet og kontorene til tollvaktstuer.
Da den gamle tollboden strøk med i bybrannen, ble den nye Tollboden ved kanalen bygget i 1859. Kanalen var åpnet for trafikk noen år tidligere, den 6. november 1855, hvilket gjorde det naturlig å legge den nye stasjonen for tollklarering nær skipsfartens nye ferdselsåre gjennom byen. Moss fikk en formidabel vekst i skipsfarten i disse årene, både i kysttrafikk og på Kontinentet.
Den tyske arkitekt, Heinrich E. Schirmer, og hans landsmann og kompanjong, Wilhelm von Hanno, var allerede i gang med arbeidet med den nye Moss kirke. De ble også engasjert til utformingen av den nye Tollboden. Moss Tollbod stod ferdig i 1859, og er utført i rød teglstein som senere er pusset og malt. Bygningen er holdt i en enkel romansk stil, med en symmetrisk komposisjon, som begge langsiders midtpartier danner fremskutte midtakser. Midtpartiet mot kanalen har to store rundbuede vinduer. Der var det til å begynne med smijernsporter. Hovedinngangen ble etter kort tid flyttet fra søndre kortvegg til østre langside.
Til Tollboden hører også en liten bindingsverksbygning som har vært benyttet til vedlager, båtopplag og garasje.
Statsbygg har rehabilitert begge bygningene.
Se også: http://www.artemisia.no/arc/historisk/moss/jelogaten.2.html
Kilder:
- Tidl. byarkitekt Nils Ellefsen