Kanalbrua: Forskjell mellom sideversjoner
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 7: | Linje 7: | ||
'''Kanalbrua''' i Moss er forbindelsen mellom Jeløy og bysiden. Brua eies av | '''Kanalbrua''' i Moss er forbindelsen mellom Jeløy og bysiden. Brua eies av Østfold fylkeskommune. Den ble ble bygget som klaffebru på [[Moss Mekaniske Verksted]] i 1957 for å kunne åpnes for båter med mast, men ble stengt for godt i 1975. Da ble klaffene ble sveiset sammen. | ||
i 1975. Da ble klaffene ble sveiset sammen | |||
Brua er 23 meter bred, og under er det en seilhøyde på 4,5 meter. Total lengde 52 meter og en spennvidde på 33 meter. | |||
Har fortau på begge sider, med bredde på 3 meter. | |||
Brua har 4 kjørefelt i bredden (samlet kjørebredde 13 meter). Fra sommeren 2022 er to av fire kjørefelt stengt for trafikk fordi slitasje gjør at brua ikke tåler så stor belastning. Det har skapt store trafikkproblemer. | |||
I 1997 ble deler av brua rehabilitert. I 2018 passerte 22 000 biler Kanalbrua i døgnet | |||
En tilstandsrapport viser at brua har oppnådd sin levealder, en ny bru må på plass. En ny bru ventes ferdig prosjektert i 2024, med ferdigstillelse i 2030. Det forutsetter at den videre prosessen blir smertefri. I 2023 økte Stortinget kostnadsrammen fra 17, 9 milliarder kroner til 25 milliarder kroner, i 2025 er prisen justert til 740 millioner kroner. Men da er en utvidelse av nedre del av Helgerødgata medregnet for å få plass til egne kollektivfelt. På grunn av manglende finansiering er prosjektet forsinket. | |||
Våren 2023 var det et forsøk med gratis buss mellom Jeløy og sentrum for å redusere antall privatbiler over broen. Dermed økte antall busspassasjerer med 50 prosent. | Våren 2023 var det et forsøk med gratis buss mellom Jeløy og sentrum for å redusere antall privatbiler over broen. Dermed økte antall busspassasjerer med 50 prosent. | ||
Linje 23: | Linje 22: | ||
Den første Kanalbrua, en svensk jernrullebru, sto ferdig til kanalens åpning 6. november 1855. Den gikk fra [[Jeløygata]] til [[Værftsgata]]. Denne brua viste seg å være ganske upraktisk, så allerede i 1888 måtte det bygges en ny bru, litt sør for den gamle. Det var en fem meter bred sveivebro, med dobbelt kjørefelt for hester, og fortau. Brua ble åpnet med manuell kraft. | Den første Kanalbrua, en svensk jernrullebru, sto ferdig til kanalens åpning 6. november 1855. Den gikk fra [[Jeløygata]] til [[Værftsgata]]. Denne brua viste seg å være ganske upraktisk, så allerede i 1888 måtte det bygges en ny bru, litt sør for den gamle. Det var en fem meter bred sveivebro, med dobbelt kjørefelt for hester, og fortau. Brua ble åpnet med manuell kraft. | ||
Dagens bru skulle bygges på samme sted som den forrige, som ble stengt i 1953 etter 75 år. Derfor ble det i desember 1953 laget en midlertidig trebru på nordsiden, der brua hadde vært i perioden 1855-88. Den nye klaffebrua med tilhørende brutårn ble åpnet i september 1957. | Dagens bru skulle bygges på samme sted som den forrige, som ble stengt i 1953 etter 75 år. Derfor ble det i desember 1953 laget en midlertidig trebru på nordsiden, der brua hadde vært i perioden 1855-88. Den nye klaffebrua med tilhørende brutårn ble åpnet i september 1957. Tidligere passerte over 20.000 biler hvert døgn over Kanalbrua. I 2024 ble tallet redusert til 19.400. | ||
Det er ikke avsatt penger til noe annet enn reguleringsplan. Moss kommunes utvalg for byutvikling, samferdsel og næring har enstemmig vedtatt at Moss skal starte det lange arbeidet for en mulig bypakke med bompenger for å finansiere helt eller delvis en ny bru. | |||
Kanalbrua konkurrerer med 133 andre bruer i Østfold som trenger vedlikehold. Totalt eier fylkeskommunen 327 bruer. | Kanalbrua konkurrerer med 133 andre bruer i Østfold som trenger vedlikehold. Totalt eier fylkeskommunen 327 bruer. | ||
Siste sideversjon per 5. apr. 2025 kl. 09:48




Kanalbrua i Moss er forbindelsen mellom Jeløy og bysiden. Brua eies av Østfold fylkeskommune. Den ble ble bygget som klaffebru på Moss Mekaniske Verksted i 1957 for å kunne åpnes for båter med mast, men ble stengt for godt i 1975. Da ble klaffene ble sveiset sammen.
Brua er 23 meter bred, og under er det en seilhøyde på 4,5 meter. Total lengde 52 meter og en spennvidde på 33 meter. Har fortau på begge sider, med bredde på 3 meter. Brua har 4 kjørefelt i bredden (samlet kjørebredde 13 meter). Fra sommeren 2022 er to av fire kjørefelt stengt for trafikk fordi slitasje gjør at brua ikke tåler så stor belastning. Det har skapt store trafikkproblemer. I 1997 ble deler av brua rehabilitert. I 2018 passerte 22 000 biler Kanalbrua i døgnet
En tilstandsrapport viser at brua har oppnådd sin levealder, en ny bru må på plass. En ny bru ventes ferdig prosjektert i 2024, med ferdigstillelse i 2030. Det forutsetter at den videre prosessen blir smertefri. I 2023 økte Stortinget kostnadsrammen fra 17, 9 milliarder kroner til 25 milliarder kroner, i 2025 er prisen justert til 740 millioner kroner. Men da er en utvidelse av nedre del av Helgerødgata medregnet for å få plass til egne kollektivfelt. På grunn av manglende finansiering er prosjektet forsinket.
Våren 2023 var det et forsøk med gratis buss mellom Jeløy og sentrum for å redusere antall privatbiler over broen. Dermed økte antall busspassasjerer med 50 prosent.
Allerede i 1647 befalte Kong Christian IV at det skulle undersøkes om det kunne graves en kanal gjennom Værlesanden. Men anlegget ble startet først 140 senere, i 1812, og stoppet samme år av økonomiske grunner under napoleonskrigene.
Den første Kanalbrua, en svensk jernrullebru, sto ferdig til kanalens åpning 6. november 1855. Den gikk fra Jeløygata til Værftsgata. Denne brua viste seg å være ganske upraktisk, så allerede i 1888 måtte det bygges en ny bru, litt sør for den gamle. Det var en fem meter bred sveivebro, med dobbelt kjørefelt for hester, og fortau. Brua ble åpnet med manuell kraft.
Dagens bru skulle bygges på samme sted som den forrige, som ble stengt i 1953 etter 75 år. Derfor ble det i desember 1953 laget en midlertidig trebru på nordsiden, der brua hadde vært i perioden 1855-88. Den nye klaffebrua med tilhørende brutårn ble åpnet i september 1957. Tidligere passerte over 20.000 biler hvert døgn over Kanalbrua. I 2024 ble tallet redusert til 19.400.
Det er ikke avsatt penger til noe annet enn reguleringsplan. Moss kommunes utvalg for byutvikling, samferdsel og næring har enstemmig vedtatt at Moss skal starte det lange arbeidet for en mulig bypakke med bompenger for å finansiere helt eller delvis en ny bru.
Kanalbrua konkurrerer med 133 andre bruer i Østfold som trenger vedlikehold. Totalt eier fylkeskommunen 327 bruer.
Kilder:
- Statens vegvesen: Bruene ved Kanalen
- Moss Avis
- Leder i Østfold Samferdselsutvalg Rune Fredriksen