Tollboden: Forskjell mellom sideversjoner
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 3: | Linje 3: | ||
Kanalen var åpnet for trafikk noen år tidligere, i 1855, hvilket gjorde det naturlig å legge den nye stasjonen for tollklarering nær skipsfartens nye ferdselsåre gjennom byen. Moss fikk en formidabel vekst i skipsfarten i disse årene, både i kysttrafikk og på Kontinentet. | Kanalen var åpnet for trafikk noen år tidligere, i 1855, hvilket gjorde det naturlig å legge den nye stasjonen for tollklarering nær skipsfartens nye ferdselsåre gjennom byen. Moss fikk en formidabel vekst i skipsfarten i disse årene, både i kysttrafikk og på Kontinentet. | ||
Tollboden ble nedlagt som tollsted i 2003. To år senere, i 2005, ble lokalet tatt i bruk som restaurant. | Tollboden ble nedlagt som tollsted i 2003. To år senere, i 2005, ble lokalet tatt i bruk som restaurant. | ||
'''Kilde:''' Fredrik Th Bolin | |||
'''Kilde:''' Fredrik Th Bolin | |||
[[Kategori: Bygninger]] | |||
[[Kategori: Steder]] |
Sideversjonen fra 15. des. 2012 kl. 14:30
Tollboden, Kanalen. I 1587 fikk Moss egen tollskriver. På den tid lå byens tollbod (ifølge L. Opstads bok ”Moss Jernverk”) på Nordbakke, det vil si på nordsiden av Mosseelvens utløp. Senere ble tollboden flyttet minst èn gang, og frem til bybrannen i 1858 lå den i Henr. Gerners gata (senere ommatrikulert til Storgaten), der hvor A/S Raade Skofabrikk holdt til – ved siden av ”Gudegården”. Da den strøk med i bybrannen, ble Tollboden ved kanalen bygget i 1859. Kanalen var åpnet for trafikk noen år tidligere, i 1855, hvilket gjorde det naturlig å legge den nye stasjonen for tollklarering nær skipsfartens nye ferdselsåre gjennom byen. Moss fikk en formidabel vekst i skipsfarten i disse årene, både i kysttrafikk og på Kontinentet. Tollboden ble nedlagt som tollsted i 2003. To år senere, i 2005, ble lokalet tatt i bruk som restaurant.
Kilde: Fredrik Th Bolin