Moss jernbanestasjon: Forskjell mellom sideversjoner
Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
'''Jernbanestasjonen''' ble bygget i 1879, da Smålensbanen ble åpnet. Det skjedde etter en lang strid om hvor traseen skulle gå. De | '''Jernbanestasjonen''' ble bygget i 1879, da Smålensbanen ble åpnet. Det skjedde etter en lang strid om hvor traseen skulle gå. De militære ville ha toglinjen mellom Oslo og Sverige den korteste linjen, med sidespor til Moss og Fredrikstad. Næringsinteressene ville ha den langs sjøen hvor de store bedriftene lå, og de vant. Nå reiser over tusen arbeidspendlere med toget til og fra Oslo hver dag. Stasjonsbygningen er åpen 16 timer i døgnet, | ||
har venterom med kiosk, to billettautomater, og toalett med stellerom. | har venterom med kiosk, to billettautomater, og toalett med stellerom. | ||
Buss og taxi like ved stasjonen. | Buss og taxi like ved stasjonen. | ||
400 parkeringsplasser,og sykkelstativ | 400 parkeringsplasser, særlig på sjøsiden ,og sykkelstativ | ||
og nær forbindelse med [[Bastøfergene]]. | og nær forbindelse med [[Bastøfergene]]. | ||
Sideversjonen fra 30. mai 2012 kl. 11:56
Jernbanestasjonen ble bygget i 1879, da Smålensbanen ble åpnet. Det skjedde etter en lang strid om hvor traseen skulle gå. De militære ville ha toglinjen mellom Oslo og Sverige den korteste linjen, med sidespor til Moss og Fredrikstad. Næringsinteressene ville ha den langs sjøen hvor de store bedriftene lå, og de vant. Nå reiser over tusen arbeidspendlere med toget til og fra Oslo hver dag. Stasjonsbygningen er åpen 16 timer i døgnet, har venterom med kiosk, to billettautomater, og toalett med stellerom. Buss og taxi like ved stasjonen. 400 parkeringsplasser, særlig på sjøsiden ,og sykkelstativ og nær forbindelse med Bastøfergene.
EV