Kommunikasjoner: Forskjell mellom sideversjoner
Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
'''Kommunikasjoner'''. Moss har i mange århundrer vært et trafikk-knutepunkt og er det ennå. Mosseelven var naturlig for båttrafikk mellom Indre Østfold og Oslofjorden fra de første bosettingene, [[Frederikhaldske kongevei]] mellom København og Oslo gikk gjennom Moss, senere kom Riksvei 1 med traseen litt lenger øst, og til slutt E6 utenfor sentrum. Postbåten gikk mellom Tronvik og Horten, senere kom [[ | '''Kommunikasjoner'''. Moss har i mange århundrer vært et trafikk-knutepunkt og er det ennå. Mosseelven var naturlig for båttrafikk mellom Indre Østfold og Oslofjorden fra de første bosettingene, [[Frederikhaldske kongevei]] mellom København og Oslo gikk gjennom Moss, senere kom Riksvei 1 med traseen litt lenger øst, og til slutt E6 utenfor sentrum. Postbåten gikk mellom Tronvik og Horten, senere kom [[Bastøfergene]], og i flere år var det direkte ferge mellom Moss og Danmark. Smålensbanen med tog mellom Oslo og Gøteborg har gått gjennom Moss siden 1879. I dag har fylkeskommunen ansvaret for bybussene og bussene mellom kommunene. | ||
''EV'' | ''EV'' | ||
[[Kategori: kommunikasjoner]] | [[Kategori: kommunikasjoner]] |
Sideversjonen fra 21. feb. 2013 kl. 09:59
Kommunikasjoner. Moss har i mange århundrer vært et trafikk-knutepunkt og er det ennå. Mosseelven var naturlig for båttrafikk mellom Indre Østfold og Oslofjorden fra de første bosettingene, Frederikhaldske kongevei mellom København og Oslo gikk gjennom Moss, senere kom Riksvei 1 med traseen litt lenger øst, og til slutt E6 utenfor sentrum. Postbåten gikk mellom Tronvik og Horten, senere kom Bastøfergene, og i flere år var det direkte ferge mellom Moss og Danmark. Smålensbanen med tog mellom Oslo og Gøteborg har gått gjennom Moss siden 1879. I dag har fylkeskommunen ansvaret for bybussene og bussene mellom kommunene.
EV