Moss jernbanestasjon: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
Linje 15: Linje 15:
Det er 400 parkeringsplasser, særlig på sjøsiden, sykkelstativ
Det er 400 parkeringsplasser, særlig på sjøsiden, sykkelstativ
og nær forbindelse med [[Bastøfergene]].
og nær forbindelse med [[Bastøfergene]].
''
 
EV''
''EV''





Sideversjonen fra 21. apr. 2013 kl. 22:40

Moss jernbanestasjon sett fra lufta i 2006. Foto: Moss Dagblads arkiv / Moss by- og industrimuseum. Fotograf: Ernst Rolf
Flyfoto av jernbaneområdet i Moss i 2003. Foto: Moss Dagblads arkiv / Moss by- og industrimuseum. Fotograf: Ernst Rolf
Jernbanestasjonen i Moss slik den så ut cirka 1902, tre år etter åpningen. Postkort-foto / fotograf ukjent
Moss jernbanestasjon slik den så ut rundt 1920-30 tallet. Postkortfoto / fotograf ukjent


Jernbanestasjonen i Moss ble bygget i 1878. Smålensbanen ble åpnet året etter. 2. januar 1879 rullet det første ordinære tog fra Christiania inn på Moss stasjon. Det skjedde etter en lang strid om hvor traseen skulle gå. De militære ville ha toglinjen mellom Oslo og Sverige den korteste linjen, med sidespor til Moss og Fredrikstad. Næringsinteressene ville ha den langs sjøen hvor de store bedriftene lå, og de vant.

Nå reiser over tusen arbeidspendlere med toget til og fra Oslo hver dag. Stasjonsbygningen er åpen 16 timer i døgnet, har venterom med kiosk, to billettautomater, og toalett med stellerom. Buss og taxi er like ved stasjonen. Det er 400 parkeringsplasser, særlig på sjøsiden, sykkelstativ og nær forbindelse med Bastøfergene.

EV




Mer om jernbanestasjonen i Moss finner du på kulturminnekartet i Østfold [1]

Finn Moss jernbanestasjon og Jernbanegata på kartet: [2]