Kanalbrua: Forskjell mellom sideversjoner
Ingen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
'''Kanalbroen''' mellom Jeløy og bysiden. Kong Christian IV befalte i 1647 at det skulle undersøkes om det kunne graves en kanal gjennom Værlesanden. Men anlegget ble startet først i 1812, – og stoppet samme år av økonomiske grunner. | '''Kanalbroen''' mellom Jeløy og bysiden. Kong Christian IV befalte i 1647 at det skulle undersøkes om det kunne graves en kanal gjennom Værlesanden . Men anlegget ble startet først i 1812 , – og stoppet samme år av økonomiske grunner . | ||
Den første Kanalbroen, en svensk jerntrekkbro, sto ferdig | |||
Den første Kanalbroen, en svensk jerntrekkbro, sto ferdig til kanalens åpning 6. november 1855. Den gikk fra [[Jeløygata]] til [[Værftsgata]]. | |||
Allerede i 1888 måtte det bygges en ny bro, litt sør for den gamle . Det var en fem meter bred sveivebro, med dobbelt kjørefelt og fortau. Broen ble åpnet med manuell kraft. | |||
Dagens bro skulle bygges på samme sted som den forrige, som ble stengt i 1953 etter 75 år. Derfor ble det laget en midlertidig fast trebro på nordsiden. Den nye klaffebroen ble åpnet i 1957 med tilhørende brotårn. Broen er 23 meter bred, laget på [[Moss Mekaniske Verksted]]. I fire år hadde Kanalen vært stengt for båttrafikk, men ble nå åpnet igjen. | Dagens bro skulle bygges på samme sted som den forrige, som ble stengt i 1953 etter 75 år. Derfor ble det laget en midlertidig fast trebro på nordsiden. Den nye klaffebroen ble åpnet i 1957 med tilhørende brotårn. Broen er 23 meter bred, laget på [[Moss Mekaniske Verksted]]. I fire år hadde Kanalen vært stengt for båttrafikk, men ble nå åpnet igjen. | ||
I 1975 ble Kanalbroen åpnet for båttrafikk for aller siste gang, og klaffene ble sveiset sammen. | I 1975 ble Kanalbroen åpnet for båttrafikk for aller siste gang, og klaffene ble sveiset sammen. | ||
Sideversjonen fra 29. jan. 2014 kl. 21:13
Kanalbroen mellom Jeløy og bysiden. Kong Christian IV befalte i 1647 at det skulle undersøkes om det kunne graves en kanal gjennom Værlesanden . Men anlegget ble startet først i 1812 , – og stoppet samme år av økonomiske grunner .
Den første Kanalbroen, en svensk jerntrekkbro, sto ferdig til kanalens åpning 6. november 1855. Den gikk fra Jeløygata til Værftsgata.
Allerede i 1888 måtte det bygges en ny bro, litt sør for den gamle . Det var en fem meter bred sveivebro, med dobbelt kjørefelt og fortau. Broen ble åpnet med manuell kraft.
Dagens bro skulle bygges på samme sted som den forrige, som ble stengt i 1953 etter 75 år. Derfor ble det laget en midlertidig fast trebro på nordsiden. Den nye klaffebroen ble åpnet i 1957 med tilhørende brotårn. Broen er 23 meter bred, laget på Moss Mekaniske Verksted. I fire år hadde Kanalen vært stengt for båttrafikk, men ble nå åpnet igjen.
I 1975 ble Kanalbroen åpnet for båttrafikk for aller siste gang, og klaffene ble sveiset sammen.
EV
Kilder: Statens vegvesen: ”Bruene ved Kanalen”
Artikkelen er skrevet av: Elisabeth Vogt (EV)
Denne siden er sist redigert av EV 10. jan 2011 kl. 19:27 (UTC)