Nordvard: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
Linje 1: Linje 1:
[[Fil:MBL_0344_Norvard.png|200px|thumb|right|'''MS Norvard''' som norsk lasteskip i 1925 under slep til reparasjon. ''Foto: Moss Dagblads arkiv / Moss by- og industrimuseum /fotograf ukjent'']]
[[Fil:MBL_0345_Norvard.png|200px|thumb|right|'''MS Norvard''' ved havn i New Orleans før 2. verdenskrig. ''Foto: Moss Dagblads arkiv / Moss by- og industrimuseum / fotograf ukjent'']]
'''MS Norvard''', lasteskip som ble senket i Mossesundet i 1944. Norvard var et norsk skip som ble bygget i 1925,kapret av tyskerne i 1940 og brukt som forsyningsskip under krigen. Ble bombet i senk av de alliertes fly 28 desember 1944, og er aldri blitt hevet. Gjennom årene har det tidvis lekket olje fra Norvard, og til slutt ble det så ille at oljetankene måtte tømmes. Men fortsatt ligger båten på 40 meters dyp, utenfor møllesiloen.
'''MS Norvard''', lasteskip som ble senket i Mossesundet i 1944. Norvard var et norsk skip som ble bygget i 1925,kapret av tyskerne i 1940 og brukt som forsyningsskip under krigen. Ble bombet i senk av de alliertes fly 28 desember 1944, og er aldri blitt hevet. Gjennom årene har det tidvis lekket olje fra Norvard, og til slutt ble det så ille at oljetankene måtte tømmes. Men fortsatt ligger båten på 40 meters dyp, utenfor møllesiloen.



Sideversjonen fra 4. feb. 2014 kl. 16:42

MS Norvard som norsk lasteskip i 1925 under slep til reparasjon. Foto: Moss Dagblads arkiv / Moss by- og industrimuseum /fotograf ukjent
MS Norvard ved havn i New Orleans før 2. verdenskrig. Foto: Moss Dagblads arkiv / Moss by- og industrimuseum / fotograf ukjent

MS Norvard, lasteskip som ble senket i Mossesundet i 1944. Norvard var et norsk skip som ble bygget i 1925,kapret av tyskerne i 1940 og brukt som forsyningsskip under krigen. Ble bombet i senk av de alliertes fly 28 desember 1944, og er aldri blitt hevet. Gjennom årene har det tidvis lekket olje fra Norvard, og til slutt ble det så ille at oljetankene måtte tømmes. Men fortsatt ligger båten på 40 meters dyp, utenfor møllesiloen.

EV

Kilde: Moss Dagblad