Kanalbrua: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
Linje 5: Linje 5:
[[Fil:MBL_0332_Kanalbrua_eldste.png|200px|thumb|right|'''Den eldste Kanalbroen''' fra 1855 var en svensk jerntrekksbro. Hver halvdel ble trukket inn for å åpne for gjennomfart i kanalen. ''Fotokilde:  Moss 1814 - 1914, Jens Rennord Schreiner, 1914  / fotograf  WS & Co'']]
[[Fil:MBL_0332_Kanalbrua_eldste.png|200px|thumb|right|'''Den eldste Kanalbroen''' fra 1855 var en svensk jerntrekksbro. Hver halvdel ble trukket inn for å åpne for gjennomfart i kanalen. ''Fotokilde:  Moss 1814 - 1914, Jens Rennord Schreiner, 1914  / fotograf  WS & Co'']]


'''Kanalbroen''' mellom Jeløy og bysiden. Kong Christian IV befalte i 1647 at det skulle undersøkes om det kunne graves en kanal gjennom Værlesanden . Men anlegget ble startet først i 1812 , – og stoppet samme år av økonomiske grunner .  
'''Kanalbroen''' mellom Jeløy og bysiden. Kong Christian IV befalte i 1647 at det skulle undersøkes om det kunne graves en kanal gjennom Værlesanden . Men anlegget ble startet først i 1812, – og stoppet samme år av økonomiske grunner.  


Den første Kanalbroen, en svensk jerntrekkbro, sto ferdig til kanalens åpning 6. november 1855. Den gikk fra [[Jeløygata]]  til [[Værftsgata]].  
Den første Kanalbroen, en svensk jern rullebro, sto ferdig til kanalens åpning 6. november 1855. Den gikk fra [[Jeløygata]]  til [[Værftsgata]]. Denne brua veste seg æ være ganske upraktisk, så
allerede i 1888 måtte det bygges en ny bro, litt sør for den gamle. Det var en fem meter bred sveivebro, med dobbelt kjørefelt for hester og fortau. Brua ble åpnet med manuell kraft.  


Allerede i 1888 måtte det bygges en ny bro, litt sør for den gamle . Det var en fem meter bred sveivebro, med dobbelt kjørefelt og fortau. Broen ble åpnet med manuell kraft.  
Dagens bru skulle bygges på samme sted som den forrige, som ble stengt i 1953 etter 75 år. Derfor ble det laget en midlertidig fast trebru på nordsiden. Den nye klaffebrua ble åpnet i 1957 med tilhørende brutårn. Brua er 23 meter bred, laget på [[Moss Mekaniske Verksted]]. I fire år hadde Kanalen vært stengt for båttrafikk, men ble åpnet igjen.


Dagens bro skulle bygges på samme sted som den forrige, som ble stengt i 1953 etter 75 år. Derfor ble det laget en midlertidig fast trebro på nordsiden. Den nye klaffebroen ble åpnet i 1957 med tilhørende brotårn. Broen er 23 meter bred, laget på [[Moss Mekaniske Verksted]]. I fire år hadde Kanalen vært stengt for båttrafikk, men ble nå åpnet igjen.
I 1975 ble Kanalbrua åpnet for båttrafikk for aller siste gang, og klaffene ble sveiset sammen.
 
I 1975 ble Kanalbroen åpnet for båttrafikk for aller siste gang, og klaffene ble sveiset sammen.


''EV''
''EV''
Linje 20: Linje 19:




[[Kategori: Broer]]
[[Kategori: Bruer]]
----
----
Artikkelen er skrevet av: Elisabeth Vogt ([[EV]])
Artikkelen er skrevet av: Elisabeth Vogt ([[EV]])


Denne siden er sist redigert av [[Bruker:EV|EV]] 10. jan 2011 kl. 19:27 (UTC)
Denne siden er sist redigert av [[Bruker:EV|EV]] 10. jan 2011 kl. 19:27 (UTC)

Sideversjonen fra 23. feb. 2014 kl. 16:49

Klaffebroen fra 1957 er fortsatt i bruk mellom bysiden og Jeløy. Men siden 1975 har klaffene vært sveiset igjen, slik at bare mindre båter kan passere under broen. Foto: Moss Dagblads arkiv / Moss by- og industrimuseum. Fotograf: Ernst Rolf, 2003.
Jernbanebroen fra 1888 var en sveivebro med dobbelt kjørefelt og fortau. Bildet er tatt fra Jeløysiden. Fotokilde: Moss 1814 - 1914, Jens Rennord Schreiner, 1914 / fotograf WS & Co
Den eldste Kanalbroen fra 1855 var en svensk jerntrekksbro. Hver halvdel ble trukket inn for å åpne for gjennomfart i kanalen. Fotokilde: Moss 1814 - 1914, Jens Rennord Schreiner, 1914 / fotograf WS & Co

Kanalbroen mellom Jeløy og bysiden. Kong Christian IV befalte i 1647 at det skulle undersøkes om det kunne graves en kanal gjennom Værlesanden . Men anlegget ble startet først i 1812, – og stoppet samme år av økonomiske grunner.

Den første Kanalbroen, en svensk jern rullebro, sto ferdig til kanalens åpning 6. november 1855. Den gikk fra Jeløygata til Værftsgata. Denne brua veste seg æ være ganske upraktisk, så allerede i 1888 måtte det bygges en ny bro, litt sør for den gamle. Det var en fem meter bred sveivebro, med dobbelt kjørefelt for hester og fortau. Brua ble åpnet med manuell kraft.

Dagens bru skulle bygges på samme sted som den forrige, som ble stengt i 1953 etter 75 år. Derfor ble det laget en midlertidig fast trebru på nordsiden. Den nye klaffebrua ble åpnet i 1957 med tilhørende brutårn. Brua er 23 meter bred, laget på Moss Mekaniske Verksted. I fire år hadde Kanalen vært stengt for båttrafikk, men ble nå åpnet igjen.

I 1975 ble Kanalbrua åpnet for båttrafikk for aller siste gang, og klaffene ble sveiset sammen.

EV

Kilder: Statens vegvesen: ”Bruene ved Kanalen”


Artikkelen er skrevet av: Elisabeth Vogt (EV)

Denne siden er sist redigert av EV 10. jan 2011 kl. 19:27 (UTC)