Kanalbrua: Forskjell mellom sideversjoner
Ingen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 5: | Linje 5: | ||
[[Fil:MBL_0332_Kanalbrua_eldste.png|200px|thumb|right|'''Den eldste Kanalbroen''' fra 1855 var en svensk jerntrekksbro. Hver halvdel ble trukket inn for å åpne for gjennomfart i kanalen. ''Fotokilde: Moss 1814 - 1914, Jens Rennord Schreiner, 1914 / fotograf WS & Co'']] | [[Fil:MBL_0332_Kanalbrua_eldste.png|200px|thumb|right|'''Den eldste Kanalbroen''' fra 1855 var en svensk jerntrekksbro. Hver halvdel ble trukket inn for å åpne for gjennomfart i kanalen. ''Fotokilde: Moss 1814 - 1914, Jens Rennord Schreiner, 1914 / fotograf WS & Co'']] | ||
'''Kanalbroen''' mellom Jeløy og bysiden. Kong Christian IV befalte i 1647 at det skulle undersøkes om det kunne graves en kanal gjennom Værlesanden. Men anlegget ble startet først i 1812, – og stoppet samme år av økonomiske grunner. | '''Kanalbroen''' er forbindelsen mellom Jeløy og bysiden . Kong Christian IV befalte i 1647 at det skulle undersøkes om det kunne graves en kanal gjennom Værlesanden . Men anlegget ble startet først i 1812 , – og stoppet samme år av økonomiske grunner under napoleonskrigene . | ||
Den første Kanalbroen, en svensk jern rullebro, sto ferdig til kanalens åpning 6. november 1855. Den gikk fra [[Jeløygata]] til [[Værftsgata]]. Denne brua viste seg å være ganske upraktisk, så | Den første Kanalbroen , en svensk jern rullebro , sto ferdig til kanalens åpning 6. november 1855 . Den gikk fra [[Jeløygata]] til [[Værftsgata]]. Denne brua viste seg å være ganske upraktisk , så allerede i 1888 måtte det bygges en ny bru , litt sør for den gamle . Det var en fem meter bred sveivebru , med dobbelt kjørefelt for hester , og fortau . Brua ble åpnet med manuell kraft . | ||
allerede i 1888 måtte det bygges en ny bru, litt sør for den gamle. Det var en fem meter bred sveivebru, med dobbelt kjørefelt for hester og fortau. Brua ble åpnet med manuell kraft. | |||
Dagens bru skulle bygges på samme sted som den forrige, som ble stengt i 1953 etter 75 år. Derfor ble det laget en midlertidig | Dagens bru skulle bygges på samme sted som den forrige, som ble stengt i 1953 etter 75 år . Derfor ble det laget en midlertidig trebru på nordsiden , der brua hadde vært i perioden 1855 - 88 . Den nye klaffebrua med tilhørende brutårn ble åpnet i september 1957 . Brua er 23 meter bred , den ble laget på [[Moss Mekaniske Verksted]] . I fire år hadde Kanalen vært stengt for båttrafikk , men ble nå åpnet igjen . | ||
I 1975 ble Kanalbrua åpnet for båttrafikk for aller siste gang, og klaffene ble sveiset sammen. | I 1975 ble Kanalbrua åpnet for båttrafikk for aller siste gang , og klaffene ble sveiset sammen . | ||
''EV'' | ''EV'' |
Sideversjonen fra 24. feb. 2014 kl. 21:12
Kanalbroen er forbindelsen mellom Jeløy og bysiden . Kong Christian IV befalte i 1647 at det skulle undersøkes om det kunne graves en kanal gjennom Værlesanden . Men anlegget ble startet først i 1812 , – og stoppet samme år av økonomiske grunner under napoleonskrigene .
Den første Kanalbroen , en svensk jern rullebro , sto ferdig til kanalens åpning 6. november 1855 . Den gikk fra Jeløygata til Værftsgata. Denne brua viste seg å være ganske upraktisk , så allerede i 1888 måtte det bygges en ny bru , litt sør for den gamle . Det var en fem meter bred sveivebru , med dobbelt kjørefelt for hester , og fortau . Brua ble åpnet med manuell kraft .
Dagens bru skulle bygges på samme sted som den forrige, som ble stengt i 1953 etter 75 år . Derfor ble det laget en midlertidig trebru på nordsiden , der brua hadde vært i perioden 1855 - 88 . Den nye klaffebrua med tilhørende brutårn ble åpnet i september 1957 . Brua er 23 meter bred , den ble laget på Moss Mekaniske Verksted . I fire år hadde Kanalen vært stengt for båttrafikk , men ble nå åpnet igjen .
I 1975 ble Kanalbrua åpnet for båttrafikk for aller siste gang , og klaffene ble sveiset sammen .
EV
Kilder: Statens vegvesen: ”Bruene ved Kanalen”
Artikkelen er skrevet av: Elisabeth Vogt (EV)
Denne siden er sist redigert av EV 10. jan 2011 kl. 19:27 (UTC)