Kanalbrua: Forskjell mellom sideversjoner
mIngen redigeringsforklaring |
m Kanalbroen flyttet til Kanalbrua |
(Ingen forskjell)
|
Sideversjonen fra 13. mar. 2014 kl. 11:34
Kanalbroen er forbindelsen mellom Jeløy og bysiden . Kong Christian IV befalte i 1647 at det skulle undersøkes om det kunne graves en kanal gjennom Værlesanden . Men anlegget ble startet først i 1812 , – og stoppet samme år av økonomiske grunner under napoleonskrigene .
Den første Kanalbroen , en svensk jern rullebro , sto ferdig til kanalens åpning 6. november 1855 . Den gikk fra Jeløygata til Værftsgata. Denne brua viste seg å være ganske upraktisk , så allerede i 1888 måtte det bygges en ny bru , litt sør for den gamle . Det var en fem meter bred sveivebru , med dobbelt kjørefelt for hester , og fortau . Brua ble åpnet med manuell kraft .
Dagens bru skulle bygges på samme sted som den forrige, som ble stengt i 1953 etter 75 år . Derfor ble det laget en midlertidig trebru på nordsiden , der brua hadde vært i perioden 1855 - 88 . Den nye klaffebrua med tilhørende brutårn ble åpnet i september 1957 . Brua er 23 meter bred , den ble laget på Moss Mekaniske Verksted . I fire år hadde Kanalen vært stengt for båttrafikk , men ble nå åpnet igjen .
I 1975 ble Kanalbrua åpnet for båttrafikk for aller siste gang , og klaffene ble sveiset sammen .
EV
Kilder: Statens vegvesen: ”Bruene ved Kanalen”
Artikkelen er skrevet av: Elisabeth Vogt (EV)
Denne siden er sist redigert av EV 10. jan 2011 kl. 19:27 (UTC)