Skipsvrak: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
Linje 1: Linje 1:
'''Skipsvrak rundt Jeløy'''
'''Skipsvrak rundt Jeløy'''
Det liger flere skipsvrak i sjøen rundt Jeløy i Moss. Ved [[Kjellandsvik]] ligger det mange vrak, siden [[Moss Mekaniske Verksted]] og [[Norsk Bjergningskompani]] brukte stedet som dumpingplass for gamle vrak. Der ligger også vraket av bergingslekteren Hans, MS Solodd og to flytedokker tilhørende Moss MekaniskeVerksted. Det ligger også et vrak i Bevøysunnet. Det ligger også en ukjent skøyte ved Bevøysundet nord på Jeløy. Dette er trolig en jakt som var på vei til Kambo mølle under krigen, og fikk motorproblemer på vei ut av Bevøysundet. Skipet blåste inn mot land, traff fjellet og gikk ned på 30 meters dyp. Mannskapet berget seg i land på Jeløysiden. Lasten ble berget av folk i Son, og brukt som dyrefor.
Det ligger flere skipsvrak i sjøen rundt Jeløy i Moss. Tre av dem ble senket som en direkte følge av krigshandlinger under 2.verdenskrig.
Mer kjente vrak er [[Nordvard]] i Mossesundet, [[Svein 1]] ved ''Gullholmen'' og [[Perseus]] i Værlebukta.


''EV''
'''Svein I'''
Det første skipet som gikk ned var kystfrakteskuten "Svein I" fra Horten.
Skipet ble kommandert av tyskerne med å gå med skipsmateriell fra Karl Johans Vern til Oslo 16.november 1944, da det gikk på en mine ved Gullholmen. Av mannskapet på fire, omkommer Anton Halvorsen og Emil Foss i eksplosjonen, mens kapteinen Eugene Rakke og Arne Karlsen overlever. Fyrmesteren på Gullholmen, Lars Andersen, er vitne til det hele, og fossror ut til de to overlevende som har kommet til seg selv i det iskalde vannet.
Eugene Rakke kjøper vraket fra Statens Krigskaskoforsikring etter krigen, og henter opp sine to kamerater fra vraket i løpet av mai 1945. Emil Foss og Anton Halvorsen blir begravet i Horten kirke kort tid etter.


'''Kilde:''' Dan Kåre Engebretsen
Historien om Svein I blir glemt, og blir aldri en del av Moss sin krigshistorie. I 2008 lokaliserer Frank Halvorsen og Dan Kåre Engebretsen utenfor Gullholmen, og vraket av Svein I er i dag eid av Moss Undervannsklubb.
 
'''Perseus'''
 
14.desember 1944 smeller det i Værlebukta. Kvelden og natten før hadde engelske fly lagt miner i Oslofjorden, og ivrige tyske minesveipere rydder i Værlebukta. Minesveiperne er noe udyktige og ender opp med å sveipe to miner i skroget på dampskipet Perseus som går raskt til bunns. Ingen omkommer i eksplosjonen, men skipet er ødelagt og blir liggende med styrhuset over vann til etter krigen. Etter mye frem og tilbake blir skipet endelig hugget opp på stedet, og deretter sprengt for ikke å hindre fergetrafikken mellom Moss og Horten. Restene av Perseus ligger i dag midt i Værlebukta og er merket av på Sjøkart.
 
Det ligger også et vrak i Bevøysundet nord på Jeløy. Dette er trolig en jakt som var på vei til Kambo mølle under krigen, og som fikk motorproblemer på vei ut av Bevøysundet. Skipet blåste inn mot land, traff fjellet og gikk ned på 30 meters dyp. Mannskapet berget seg i land på Jeløysiden. Lasten ble berget av folk i Son, og brukt som dyrefor.
 
Det mest kjente vraket er [[Norvard,]] som ligger i Mossesundet.
 
Ved [[Kjellandsvik]] ligger det mange vrak, siden Moss Mekaniske Verksted og Norsk Bjergningskompani brukte stedet som dumpingplass for gamle vrak. Der ligger også vraket av bergingslekteren Hans, MS Solodd og to flytedokker som tilhørte Moss Mekaniske Verksted.
 
Ved Bevøysundet nord for Jeløy ligger det også en ukjent skøyte. Det er trolig en jakt som var på vei til Kambo Mølle under krigen, og som fikk motorproblemer på vei ut av Bevøysundet. Skipet blåste inn mot land, traff fjellet og gikk ned på 30 meters dyp. Mannskapt berget seg i land på Jeløysiden. Lasten ble berget av folk i Son og brukt som dyrefor.

Sideversjonen fra 25. apr. 2014 kl. 15:03

Skipsvrak rundt Jeløy Det ligger flere skipsvrak i sjøen rundt Jeløy i Moss. Tre av dem ble senket som en direkte følge av krigshandlinger under 2.verdenskrig.

Svein I Det første skipet som gikk ned var kystfrakteskuten "Svein I" fra Horten. Skipet ble kommandert av tyskerne med å gå med skipsmateriell fra Karl Johans Vern til Oslo 16.november 1944, da det gikk på en mine ved Gullholmen. Av mannskapet på fire, omkommer Anton Halvorsen og Emil Foss i eksplosjonen, mens kapteinen Eugene Rakke og Arne Karlsen overlever. Fyrmesteren på Gullholmen, Lars Andersen, er vitne til det hele, og fossror ut til de to overlevende som har kommet til seg selv i det iskalde vannet. Eugene Rakke kjøper vraket fra Statens Krigskaskoforsikring etter krigen, og henter opp sine to kamerater fra vraket i løpet av mai 1945. Emil Foss og Anton Halvorsen blir begravet i Horten kirke kort tid etter.

Historien om Svein I blir glemt, og blir aldri en del av Moss sin krigshistorie. I 2008 lokaliserer Frank Halvorsen og Dan Kåre Engebretsen utenfor Gullholmen, og vraket av Svein I er i dag eid av Moss Undervannsklubb.

Perseus

14.desember 1944 smeller det i Værlebukta. Kvelden og natten før hadde engelske fly lagt miner i Oslofjorden, og ivrige tyske minesveipere rydder i Værlebukta. Minesveiperne er noe udyktige og ender opp med å sveipe to miner i skroget på dampskipet Perseus som går raskt til bunns. Ingen omkommer i eksplosjonen, men skipet er ødelagt og blir liggende med styrhuset over vann til etter krigen. Etter mye frem og tilbake blir skipet endelig hugget opp på stedet, og deretter sprengt for ikke å hindre fergetrafikken mellom Moss og Horten. Restene av Perseus ligger i dag midt i Værlebukta og er merket av på Sjøkart.

Det ligger også et vrak i Bevøysundet nord på Jeløy. Dette er trolig en jakt som var på vei til Kambo mølle under krigen, og som fikk motorproblemer på vei ut av Bevøysundet. Skipet blåste inn mot land, traff fjellet og gikk ned på 30 meters dyp. Mannskapet berget seg i land på Jeløysiden. Lasten ble berget av folk i Son, og brukt som dyrefor.

Det mest kjente vraket er Norvard, som ligger i Mossesundet.

Ved Kjellandsvik ligger det mange vrak, siden Moss Mekaniske Verksted og Norsk Bjergningskompani brukte stedet som dumpingplass for gamle vrak. Der ligger også vraket av bergingslekteren Hans, MS Solodd og to flytedokker som tilhørte Moss Mekaniske Verksted.

Ved Bevøysundet nord for Jeløy ligger det også en ukjent skøyte. Det er trolig en jakt som var på vei til Kambo Mølle under krigen, og som fikk motorproblemer på vei ut av Bevøysundet. Skipet blåste inn mot land, traff fjellet og gikk ned på 30 meters dyp. Mannskapt berget seg i land på Jeløysiden. Lasten ble berget av folk i Son og brukt som dyrefor.