Nordvard: Forskjell mellom sideversjoner
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 9: | Linje 9: | ||
Gjennom årene har det tidvis lekket olje fra Nordvard, og til slutt ble det så ille at oljetankene måtte tømmes. Men fortsatt ligger båten på 40 meters dyp, utenfor møllesiloen. | Gjennom årene har det tidvis lekket olje fra Nordvard, og til slutt ble det så ille at oljetankene måtte tømmes. Men fortsatt ligger båten på 40 meters dyp, utenfor møllesiloen. | ||
Det norske lasteskipet MS Nordvard ble kapret av tyskerne i det indiske hav 16.september 1940, og ble etter ombygging liggende i Moss fra 23.mai 1944. Skipet var lastet med en stor mengde materiell for de tyske ubåtene, inkludert torpedoer og drivstoff. | |||
Skipet gjør kun korte turer inn til Oslo og Son frem til 28.desember hvor Nordvard møter sin endelige skjebne. | |||
Britiske bombefly har satt sine øyne på Horten og Moss, og slipper denne natten 126 tonn bomber over Moss. Lancaster PB 342 rapporterer tilbake i England, at den har hatt en fulltreffer på et skip i Mossesundet klokken 23.46. | |||
Nordvard ruller over på siden etter fulltrefferen og synker raskt. Tyske rapporter melder om 37 omkomne, men det var fest ombord denne kvelden, og tapstallene er høyst usikre. Eksplosjonen ble hørt over hele Moss sentrum, og en stor mengde vinduer i Moss ble blåst ut som en følge av eksplosjonen. | |||
Nordvard ble liggende på 34 meters dyp utenfor daværende [[Moss Aktiemøller]], og lekket mindre mengder diesel frem til september 2007. Da ble det et stort hull på en av oljetankene. Mossesundet og kanalen blir fylt opp med illeluktende diesel, og tiltak ble straks iverksatt. Skipet ble i løpet av vinteren 2008 tømt for olje og diesel, og etter funn av sprengstoff ble det lagt ned et midlertidig dykkeforbud på Nordvard. | |||
Sideversjonen fra 25. apr. 2014 kl. 15:22
MS Nordvard, lasteskip som ble senket i Mossesundet i romjula 1944.
Nordvard var et norsk skip som ble bygget i 1925, kapret av tyskerne i 1940 og brukt som forsyningsskip under krigen. Ble bombet i senk av de alliertes fly 28. desember 1944, og er aldri blitt hevet.
Gjennom årene har det tidvis lekket olje fra Nordvard, og til slutt ble det så ille at oljetankene måtte tømmes. Men fortsatt ligger båten på 40 meters dyp, utenfor møllesiloen.
Det norske lasteskipet MS Nordvard ble kapret av tyskerne i det indiske hav 16.september 1940, og ble etter ombygging liggende i Moss fra 23.mai 1944. Skipet var lastet med en stor mengde materiell for de tyske ubåtene, inkludert torpedoer og drivstoff. Skipet gjør kun korte turer inn til Oslo og Son frem til 28.desember hvor Nordvard møter sin endelige skjebne. Britiske bombefly har satt sine øyne på Horten og Moss, og slipper denne natten 126 tonn bomber over Moss. Lancaster PB 342 rapporterer tilbake i England, at den har hatt en fulltreffer på et skip i Mossesundet klokken 23.46. Nordvard ruller over på siden etter fulltrefferen og synker raskt. Tyske rapporter melder om 37 omkomne, men det var fest ombord denne kvelden, og tapstallene er høyst usikre. Eksplosjonen ble hørt over hele Moss sentrum, og en stor mengde vinduer i Moss ble blåst ut som en følge av eksplosjonen. Nordvard ble liggende på 34 meters dyp utenfor daværende Moss Aktiemøller, og lekket mindre mengder diesel frem til september 2007. Da ble det et stort hull på en av oljetankene. Mossesundet og kanalen blir fylt opp med illeluktende diesel, og tiltak ble straks iverksatt. Skipet ble i løpet av vinteren 2008 tømt for olje og diesel, og etter funn av sprengstoff ble det lagt ned et midlertidig dykkeforbud på Nordvard.
Kilde:
- Moss Dagblad
Artikkelen er skrevet av: Elisabeth Vogt (EV)