Moss jernbanestasjon: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
Linje 5: Linje 5:
Det var en langvarig strid i begynnelsen av 1870-årene om hvor traséen skulle gå. De militære ville ha toglinjen mellom Christiania og Sverige som kortest mulige linje, med sidespor til Moss og Fredrikstad. Næringsinteressene ville ha den langs sjøen hvor de store bedriftene lå, og de vant. Først på 1990-tallet ble det dobbeltspor fra Oslo til [[Sandbukta]] i Moss, men videre dobbeltspor sørover og ny stasjon lar vente på seg.
Det var en langvarig strid i begynnelsen av 1870-årene om hvor traséen skulle gå. De militære ville ha toglinjen mellom Christiania og Sverige som kortest mulige linje, med sidespor til Moss og Fredrikstad. Næringsinteressene ville ha den langs sjøen hvor de store bedriftene lå, og de vant. Først på 1990-tallet ble det dobbeltspor fra Oslo til [[Sandbukta]] i Moss, men videre dobbeltspor sørover og ny stasjon lar vente på seg.


Nå reiser over tusen arbeidspendlere med toget til og fra Oslo hver dag. Stasjonsbygningen er åpen 16 timer i døgnet, har venterom med kiosk, to billettautomater, og toalett med stellerom. Buss og taxi er like ved stasjonen. Det er 400 parkeringsplasser, særlig på sjøsiden, sykkelstativ og nær forbindelse med [[Bastøfergene]].
Nå reiser over tusen arbeidspendlere med toget til og fra Oslo hver dag. Stasjonsbygningen er åpen 16 timer i døgnet, har venterom med kiosk, to billettautomater, og toalett med stellerom. Buss og taxi er like ved stasjonen. Det er 400 parkeringsplasser, særlig på sjøsiden, sykkelhotell med plass til 96 sykler, sykkelstativ og nær forbindelse med [[Bastøfergene]].





Sideversjonen fra 16. jul. 2014 kl. 08:20

Moss jernbanestasjon fra 1878, her fotografert en solrik marsdag i 2014. Fotograf: Bjørn Wisth

Jernbanestasjonen i Moss ble bygget i 1878. Smålensbanen ble bygget i årene 1875 -78 og åpnet 2. januar 1879. Da rullet det første ordinære tog fra Christiania inn på Moss stasjon. De første årene gikk det to tog pr dag i hver retning.

Det var en langvarig strid i begynnelsen av 1870-årene om hvor traséen skulle gå. De militære ville ha toglinjen mellom Christiania og Sverige som kortest mulige linje, med sidespor til Moss og Fredrikstad. Næringsinteressene ville ha den langs sjøen hvor de store bedriftene lå, og de vant. Først på 1990-tallet ble det dobbeltspor fra Oslo til Sandbukta i Moss, men videre dobbeltspor sørover og ny stasjon lar vente på seg.

Nå reiser over tusen arbeidspendlere med toget til og fra Oslo hver dag. Stasjonsbygningen er åpen 16 timer i døgnet, har venterom med kiosk, to billettautomater, og toalett med stellerom. Buss og taxi er like ved stasjonen. Det er 400 parkeringsplasser, særlig på sjøsiden, sykkelhotell med plass til 96 sykler, sykkelstativ og nær forbindelse med Bastøfergene.


Se også:

Mer om jernbanestasjonen i Moss finner du på Kulturminnekartet i Østfold: Moss jernbanestasjon

Finn Moss jernbanestasjon og Jernbanegata på kartet: Moss jernbanestasjon



Artikkelen er skrevet av: Elisabeth Vogt (EV)