Tollboden: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
Linje 1: Linje 1:
[[Fil:MBL_0517_Tollboden.png|300px|thumb|right| Kanalområdet med '''Tollboden''' (rød murbygning midt i bildet) fra 1859, her fotografert fra lufta i 2006. ''Foto: Moss Dagblads arkiv / Moss by- og industrimuseum. Fotograf: Ernst Rolf'']]
[[Fil:MBL_0517_Tollboden.png|300px|thumb|right| Kanalområdet med '''Tollboden''' (rød murbygning midt i bildet) fra 1859, her fotografert fra lufta i 2006. ''Foto: Moss Dagblads arkiv / Moss by- og industrimuseum. Fotograf: Ernst Rolf'']]


'''Tollboden'''ligger på fastlandsssiden av kanalen. I 1587 fikk Moss egen tollskriver. På den tid lå byens tollbod (ifølge L. Opstads bok ”Moss Jernverk”) på Nordbakke, det vil si på nordsiden av Mosseelvas utløp. Senere ble tollboden flyttet minst èn gang, og frem til bybrannen i 1858 lå den i Henr. Gerners gata (senere ommatrikulert til Storgaten), der hvor A/S Raade Skofabrikk holdt til – ved siden av ”Gudegården”.  
'''Tollboden''' har adressen Jeløygata 2 og ligger på fastlandsssiden av kanalen. I 1587 fikk Moss egen tollskriver. På den tid lå byens tollbod (ifølge L. Opstads bok ”Moss Jernverk”) på Nordbakke, det vil si på nordsiden av Mosseelvas utløp. Senere ble tollboden flyttet minst èn gang, og frem til bybrannen i 1858 lå den i Henr. Gerners gata (senere ommatrikulert til Storgaten), der hvor A/S Raade Skofabrikk holdt til – ved siden av ”Gudegården”.  


Da den strøk med i bybrannen, ble Tollboden ved kanalen bygget i 1859.  Kanalen var åpnet for trafikk noen år tidligere, i november 1855, hvilket gjorde det naturlig å legge den nye stasjonen for tollklarering nær skipsfartens nye ferdselsåre gjennom byen. Moss fikk en formidabel vekst i skipsfarten i disse årene, både i kysttrafikk og på Kontinentet.   
Da den strøk med i bybrannen, ble Tollboden ved kanalen bygget i 1859.  Kanalen var åpnet for trafikk noen år tidligere, den 6. november 1855, hvilket gjorde det naturlig å legge den nye stasjonen for tollklarering nær skipsfartens nye ferdselsåre gjennom byen. Moss fikk en formidabel vekst i skipsfarten i disse årene, både i kysttrafikk og på Kontinentet.   


Tollboden ble nedlagt som tollsted i 2003. To år senere, i 2005, ble lokalet tatt i bruk som restaurant. I dag (2014) holder Peppes Pizza til i lokalene.
Tollboden ble nedlagt som tollsted i 2003. To år senere, i 2005, ble lokalet tatt i bruk som restaurant. I dag (2014) holder Peppes Pizza til i lokalene.
Se også: http://www.artemisia.no/arc/historisk/moss/jeloygaten.2.html


'''Kilde:''' Fredrik Th Bolin
'''Kilde:''' Fredrik Th Bolin

Sideversjonen fra 12. aug. 2014 kl. 08:55

Kanalområdet med Tollboden (rød murbygning midt i bildet) fra 1859, her fotografert fra lufta i 2006. Foto: Moss Dagblads arkiv / Moss by- og industrimuseum. Fotograf: Ernst Rolf

Tollboden har adressen Jeløygata 2 og ligger på fastlandsssiden av kanalen. I 1587 fikk Moss egen tollskriver. På den tid lå byens tollbod (ifølge L. Opstads bok ”Moss Jernverk”) på Nordbakke, det vil si på nordsiden av Mosseelvas utløp. Senere ble tollboden flyttet minst èn gang, og frem til bybrannen i 1858 lå den i Henr. Gerners gata (senere ommatrikulert til Storgaten), der hvor A/S Raade Skofabrikk holdt til – ved siden av ”Gudegården”.

Da den strøk med i bybrannen, ble Tollboden ved kanalen bygget i 1859. Kanalen var åpnet for trafikk noen år tidligere, den 6. november 1855, hvilket gjorde det naturlig å legge den nye stasjonen for tollklarering nær skipsfartens nye ferdselsåre gjennom byen. Moss fikk en formidabel vekst i skipsfarten i disse årene, både i kysttrafikk og på Kontinentet.

Tollboden ble nedlagt som tollsted i 2003. To år senere, i 2005, ble lokalet tatt i bruk som restaurant. I dag (2014) holder Peppes Pizza til i lokalene.


Se også: http://www.artemisia.no/arc/historisk/moss/jeloygaten.2.html

Kilde: Fredrik Th Bolin