Kanalbrua: Forskjell mellom sideversjoner
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 5: | Linje 5: | ||
[[Fil:MBL_0332_Kanalbrua_eldste.png|200px|thumb|right|'''Den eldste Kanalbroen''' fra 1855 var en svensk jerntrekksbro. Hver halvdel ble trukket inn for å åpne for gjennomfart i kanalen. ''Fotokilde: Moss 1814 - 1914, Jens Rennord Schreiner, 1914 / fotograf WS & Co'']] | [[Fil:MBL_0332_Kanalbrua_eldste.png|200px|thumb|right|'''Den eldste Kanalbroen''' fra 1855 var en svensk jerntrekksbro. Hver halvdel ble trukket inn for å åpne for gjennomfart i kanalen. ''Fotokilde: Moss 1814 - 1914, Jens Rennord Schreiner, 1914 / fotograf WS & Co'']] | ||
''' | '''Kanalbrua''' i Moss er forbindelsen mellom Jeløy og bysiden. Kong Christian IV befalte i 1647 at det skulle undersøkes om det kunne graves en kanal gjennom [[Værlesanden]]. Men anlegget ble startet først i 1812, og stoppet samme år av økonomiske grunner under napoleonskrigene. | ||
Den første Kanalbroen, en svensk jernrullebro, sto ferdig til kanalens åpning 6. november 1855. Den gikk fra [[Jeløygata]] til [[Værftsgata]]. Denne broen viste seg å være ganske upraktisk, så allerede i 1888 måtte det bygges en ny bro, litt sør for den gamle. Det var en fem meter bred sveivebro, med dobbelt kjørefelt for hester, og fortau. Broen ble åpnet med manuell kraft. | Den første Kanalbroen, en svensk jernrullebro, sto ferdig til kanalens åpning 6. november 1855. Den gikk fra [[Jeløygata]] til [[Værftsgata]]. Denne broen viste seg å være ganske upraktisk, så allerede i 1888 måtte det bygges en ny bro, litt sør for den gamle. Det var en fem meter bred sveivebro, med dobbelt kjørefelt for hester, og fortau. Broen ble åpnet med manuell kraft. |
Sideversjonen fra 13. okt. 2018 kl. 06:18
Kanalbrua i Moss er forbindelsen mellom Jeløy og bysiden. Kong Christian IV befalte i 1647 at det skulle undersøkes om det kunne graves en kanal gjennom Værlesanden. Men anlegget ble startet først i 1812, og stoppet samme år av økonomiske grunner under napoleonskrigene.
Den første Kanalbroen, en svensk jernrullebro, sto ferdig til kanalens åpning 6. november 1855. Den gikk fra Jeløygata til Værftsgata. Denne broen viste seg å være ganske upraktisk, så allerede i 1888 måtte det bygges en ny bro, litt sør for den gamle. Det var en fem meter bred sveivebro, med dobbelt kjørefelt for hester, og fortau. Broen ble åpnet med manuell kraft.
Dagens bro skulle bygges på samme sted som den forrige, som ble stengt i 1953 etter 75 år. Derfor ble det i desember 1953 laget en midlertidig trebro på nordsiden, der broen hadde vært i perioden 1855-88. Den nye klaffebroen med tilhørende brotårn ble åpnet i september 1957. Broen er 23 meter bred og under er det en seilhøyde på 4,5 meter. Brua ble laget på Moss Mekaniske Verksted. I 1975 ble Kanalbroen åpnet for båttrafikk for aller siste gang, og klaffene ble sveiset sammen. I 2018 passerte 22 000 biler Kanalbroen i døgnet.
Kilder:
- Statens vegvesen: Bruene ved Kanalen
- Moss Avis
Artikkelen er skrevet av: Elisabeth Vogt (EV)