Carlberg-undergangen: Forskjell mellom sideversjoner
m Én revisjon er importert |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 14: | Linje 14: | ||
[[Kategori: Samferdsel]] | [[Kategori: Samferdsel]] | ||
[[Fil:Carlberg_undergang_IMG_3923.JPG|300px|thumb|left|''' | [[Fil:Carlberg_undergang_IMG_3923.JPG|300px|thumb|left|'''Carlbergundergangen''' ''er en trafikkmessig utfordring, fordi det er vanskelig å se om det kommer noen biler i mot. | ||
[[Kategori: Rygge]] | [[Kategori: Rygge]]'' |
Sideversjonen fra 16. aug. 2020 kl. 09:34
Carlbergundergangen. Da jernbanetraseen gjennom Moss og Rygge ble bygget på 1870-tallet, var ikke Dyreveien ført frem til Carlberg gård. Jernbaneundergangen ble bygget for å sikre veiforbindelsen mellom Carlberg og Lillebaug som hørte inn under gården. Derfor fikk undergangen sin skjeve veiføring. Dyreveien ble først ført frem til Carlberg i 1880. Flere gravhauger ble ødelagt da jernbanesporene og undergangen ble lagt her.
Da jernbanen ble sabotert av hjemmefronten i mars 1945 for å hindre at tyske tropper ble overført fra Norge til Tyskland, ble jernbaneskinnene sprengt ved Carlbergundergangen på samme måte som på Klevberget, nordre Dyre og Rygge stasjon.
Kilde:
- Magne Berggren
Skrevet av Elisabeth Vogt (EV)
[[Fil:Carlberg_undergang_IMG_3923.JPG|300px|thumb|left|Carlbergundergangen er en trafikkmessig utfordring, fordi det er vanskelig å se om det kommer noen biler i mot.