Carlberg-undergangen: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
Linje 1: Linje 1:
[[Fil:Carlberg_undergang_IMG_3929.JPG|600px|thumb|right|'''Carlbergundergangen ''' er en trafikkmessig utfordring for bilistene, fordi det er vanskelig å se om det kommer biler i mot. ''Foto: Jan Kronberg (2020)'']]
[[Fil:Carlberg_undergang_IMG_3929.JPG|600px|thumb|right|'''Carlberg-undergangen ''' er en trafikkmessig utfordring for bilistene, fordi det er vanskelig å se om det kommer biler i mot. ''Foto: Jan Kronberg (2020)'']]
[[Fil:Carlberg_undergang_IMG_3924.JPG|600px|thumb|right|'''Togene''' suser forbi over bilene, inntil jernbanen skal gå i tunnel. ''Foto: Jan Kronberg (2020)'']]
[[Fil:Carlberg_undergang_IMG_3924.JPG|600px|thumb|right|'''Togene''' suser forbi over bilene, inntil jernbanen skal gå i tunnel. ''Foto: Jan Kronberg (2020)'']]
[[Fil:Carlberg_undergang_IMG_3923.JPG|300px|thumb|left|'''Skjev veiføring''' skaper dårlig oversikt for trafikantene gjennom Carlbergundergangen. ''Foto: Jan Kronberg (2020)'']]
[[Fil:Carlberg_undergang_IMG_3923.JPG|300px|thumb|left|'''Skjev veiføring''' skaper dårlig oversikt for trafikantene gjennom Carlberg-undergangen. ''Foto: Jan Kronberg (2020)'']]


'''Carlbergundergangen'''. Da jernbanetraseen gjennom Moss og Rygge ble bygget på 1870-tallet, var ikke [[Dyreveien]] ført frem til [[Carlberg gård]]. Jernbaneundergangen ble bygget for å sikre veiforbindelsen mellom [[Carlberg gård|Carlberg]] og [[Lillebaug]] som hørte inn under gården. Derfor fikk undergangen sin skjeve veiføring. Dyreveien ble først ført frem til Carlberg i 1880. Flere gravhauger ble ødelagt da jernbanesporene og undergangen ble lagt her.
'''Carlberg-undergangen'''. Da jernbanetraseen gjennom Moss og Rygge ble bygget på 1870-tallet, var ikke [[Dyreveien]] ført frem til [[Carlberg gård]]. Jernbaneundergangen ble bygget for å sikre veiforbindelsen mellom [[Carlberg gård|Carlberg]] og [[Lillebaug]] som hørte inn under gården. Derfor fikk undergangen sin skjeve veiføring. Dyreveien ble først ført frem til Carlberg i 1880. Flere gravhauger ble ødelagt da jernbanesporene og undergangen ble lagt her.


Da jernbanen ble sabotert av hjemmefronten i mars 1945 for å hindre at tyske tropper ble overført fra Norge til Tyskland, ble jernbaneskinnene sprengt ved Carlbergundergangen på samme måte som på [[Klevberget]], nordre Dyre og [[Rygge stasjon]].
Da jernbanen ble sabotert av hjemmefronten i mars 1945 for å hindre at tyske tropper ble overført fra Norge til Tyskland, ble jernbaneskinnene sprengt ved Carlbergundergangen på samme måte som på [[Klevberget]], nordre Dyre og [[Rygge stasjon]].


'''Kilde:'''
'''Kilde:'''
* Magne Berggren
* Magne Berggren
-----------


Skrevet av Elisabeth Vogt [[(EV)]]
 
----
Artikkelen er skrevet av: Elisabeth Vogt ([[EV]])


[[Kategori: Samferdsel]]
[[Kategori: Samferdsel]]
 
[[Kategori: Rygge]]
 
[[Kategori: Rygge]]''

Sideversjonen fra 23. aug. 2020 kl. 19:28

Carlberg-undergangen er en trafikkmessig utfordring for bilistene, fordi det er vanskelig å se om det kommer biler i mot. Foto: Jan Kronberg (2020)
Togene suser forbi over bilene, inntil jernbanen skal gå i tunnel. Foto: Jan Kronberg (2020)
Skjev veiføring skaper dårlig oversikt for trafikantene gjennom Carlberg-undergangen. Foto: Jan Kronberg (2020)

Carlberg-undergangen. Da jernbanetraseen gjennom Moss og Rygge ble bygget på 1870-tallet, var ikke Dyreveien ført frem til Carlberg gård. Jernbaneundergangen ble bygget for å sikre veiforbindelsen mellom Carlberg og Lillebaug som hørte inn under gården. Derfor fikk undergangen sin skjeve veiføring. Dyreveien ble først ført frem til Carlberg i 1880. Flere gravhauger ble ødelagt da jernbanesporene og undergangen ble lagt her.

Da jernbanen ble sabotert av hjemmefronten i mars 1945 for å hindre at tyske tropper ble overført fra Norge til Tyskland, ble jernbaneskinnene sprengt ved Carlbergundergangen på samme måte som på Klevberget, nordre Dyre og Rygge stasjon.


Kilde:

  • Magne Berggren



Artikkelen er skrevet av: Elisabeth Vogt (EV)