Skihytta: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
 
Linje 2: Linje 2:
'''Skihytta''' på høyde 101 i [[Mossemarka]] ble bygd av medlemmer i [[Moss Skiklubb]] og sto ferdig 21. november 1936. Den fikk elektrisitet i 1949, og samme året ble veien opp til Skihytta ferdig. I 1958 og 1981 var utvidelser av hytta mot nord ferdig. Skihytta drives av et vertskap og vedlikeholdes ved dugnadsinnsats fra medlemmene i [[Moss Skiklubb]]. Hytta er åpen for publikum hver søndag om høsten og både lørdag og søndag i skisesongen. Og ellers når skoleklasser og andre store grupper melder sin ankomst. Skiklubbens medlemmer står for serveringen.  
'''Skihytta''' på høyde 101 i [[Mossemarka]] ble bygd av medlemmer i [[Moss Skiklubb]] og sto ferdig 21. november 1936. Den fikk elektrisitet i 1949, og samme året ble veien opp til Skihytta ferdig. I 1958 og 1981 var utvidelser av hytta mot nord ferdig. Skihytta drives av et vertskap og vedlikeholdes ved dugnadsinnsats fra medlemmene i [[Moss Skiklubb]]. Hytta er åpen for publikum hver søndag om høsten og både lørdag og søndag i skisesongen. Og ellers når skoleklasser og andre store grupper melder sin ankomst. Skiklubbens medlemmer står for serveringen.  


Skihytta har i alle år etter 1936 vært et samlingssted for skisport og turgåing i mossedistriktet. Tre lysløyper fører opp til Skihytta. Den eldste ble anlagt fra Vanembukta i 1968, den neste fra baksiden av Mosseporten senter i 1970 og den siste fra Noreødegården 1985. Denne binder de to andre løyene sammen sli at det blir en fin rundtur i vintermørket.   
Tomten ble tilbudt Skiklubben fra konsul Hans Blom Peterson med en leiepris på 1 kroner pr måned. Senere er en tomt på ti mål kjøpt. Men siden området er reguert til landbruks- natur- og friuftsområde, er det ikke aktuelt å bygge noe mer der.
 
Skihytta har i alle år etter 1936 vært et samlingssted for skisport og turgåing i Mossedistriktet. Tre lysløyper fører opp til Skihytta. Den eldste ble anlagt fra Vanembukta i 1968, den neste fra baksiden av Mosseporten senter i 1970 og den siste fra Noreødegården 1985. Denne binder de to andre løyene sammen sli at det blir en fin rundtur i vintermørket.   
I 2003 ble det bygget en hoppbakke like ved Skihytta. Men den har ikke vært brukt på flere år og er nå stengt.
I 2003 ble det bygget en hoppbakke like ved Skihytta. Men den har ikke vært brukt på flere år og er nå stengt.


Linje 12: Linje 14:


* Tor Erling Fledsberg
* Tor Erling Fledsberg
* Svein Bromander


----
----

Siste sideversjon per 3. des. 2023 kl. 14:46

Skihytta i Mossemarka. (2004) Foto Jan Kronberg.

Skihytta på høyde 101 i Mossemarka ble bygd av medlemmer i Moss Skiklubb og sto ferdig 21. november 1936. Den fikk elektrisitet i 1949, og samme året ble veien opp til Skihytta ferdig. I 1958 og 1981 var utvidelser av hytta mot nord ferdig. Skihytta drives av et vertskap og vedlikeholdes ved dugnadsinnsats fra medlemmene i Moss Skiklubb. Hytta er åpen for publikum hver søndag om høsten og både lørdag og søndag i skisesongen. Og ellers når skoleklasser og andre store grupper melder sin ankomst. Skiklubbens medlemmer står for serveringen.

Tomten ble tilbudt Skiklubben fra konsul Hans Blom Peterson med en leiepris på 1 kroner pr måned. Senere er en tomt på ti mål kjøpt. Men siden området er reguert til landbruks- natur- og friuftsområde, er det ikke aktuelt å bygge noe mer der.

Skihytta har i alle år etter 1936 vært et samlingssted for skisport og turgåing i Mossedistriktet. Tre lysløyper fører opp til Skihytta. Den eldste ble anlagt fra Vanembukta i 1968, den neste fra baksiden av Mosseporten senter i 1970 og den siste fra Noreødegården 1985. Denne binder de to andre løyene sammen sli at det blir en fin rundtur i vintermørket. I 2003 ble det bygget en hoppbakke like ved Skihytta. Men den har ikke vært brukt på flere år og er nå stengt.

I 2011 feiret Skiklubben hyttas 75-årsjubileum.

Kilder:

  • Skigleder i løyper og bakker. Moss Skiklubb gjennom 75 år (Moss 2003)
  • Tor Erling Fledsberg
  • Svein Bromander

PE og EV