Hjuldamperen Moss: Forskjell mellom sideversjoner
Ny side: '''D/S Moss''' var byens første dampskip, bygget i 1855 i Greenock i Skottland.<br> Skipet ble satt inn i passasjertrafikk mellom Moss og Christiania (dagens Oslo) og var i drift i rundt 20 år.<br> <br> thumb|D/S ''Moss'' fra 1855. Modell i Norsk Maritimt Museum.<br> <br> Skipet ble anskaffet etter initiativ fra en gruppe lokale forretningsmenn: H. Blom, P. Herfell, Fr. J. Holst og H. Schiander.<br> Det var utstyrt med to dampmaskiner med en saml… |
Ingen redigeringsforklaring |
||
| Linje 1: | Linje 1: | ||
'''D/S Moss''' var byens første | '''''D/S Moss''' var byens første dampskipsferge, bygget i 1855 i Greenock i Skottland.<br> Skipet ble satt inn i passasjertrafikk mellom Moss og Christiania (dagens Oslo) og var i drift i rundt 20 år.<br>'' | ||
<br> [[Fil:Dampskipet Moss 1855.png|thumb|D/S ''Moss'' fra 1855. Modell i Norsk Maritimt Museum.]]<br> <br> | |||
Skipet ble anskaffet etter initiativ fra en gruppe lokale forretningsmenn: H. Blom, P. Herfell, Fr. J. Holst og H. Schiander.<br> Det var utstyrt med to dampmaskiner med en samlet effekt på ca. 100 hestekrefter,<br> og kunne oppnå en hastighet på 14 nautiske mil per time – omtrent 25 km/t.<br> Dette ble oppfattet som svært raskt i samtiden, og det ble hevdet at noen var redde for å bli med på grunn av farten.<br> | Skipet ble anskaffet etter initiativ fra en gruppe lokale forretningsmenn: H. Blom, P. Herfell, Fr. J. Holst og H. Schiander.<br> Det var utstyrt med to dampmaskiner med en samlet effekt på ca. 100 hestekrefter,<br> og kunne oppnå en hastighet på 14 nautiske mil per time – omtrent 25 km/t.<br> Dette ble oppfattet som svært raskt i samtiden, og det ble hevdet at noen var redde for å bli med på grunn av farten.<br> | ||
Sideversjonen fra 8. mai 2025 kl. 20:17
D/S Moss var byens første dampskipsferge, bygget i 1855 i Greenock i Skottland.
Skipet ble satt inn i passasjertrafikk mellom Moss og Christiania (dagens Oslo) og var i drift i rundt 20 år.

Skipet ble anskaffet etter initiativ fra en gruppe lokale forretningsmenn: H. Blom, P. Herfell, Fr. J. Holst og H. Schiander.
Det var utstyrt med to dampmaskiner med en samlet effekt på ca. 100 hestekrefter,
og kunne oppnå en hastighet på 14 nautiske mil per time – omtrent 25 km/t.
Dette ble oppfattet som svært raskt i samtiden, og det ble hevdet at noen var redde for å bli med på grunn av farten.
D/S Moss ankom byen den 23. november 1855,
og gjennomførte sin første rutetur til Christiania fire dager senere, den 27. november.
Turen tok ca. to og en halv time.
Skipet var 18 fot bredt og hadde en dypgang på fire fot,
noe som gjorde det lite sjødyktig i grov sjø.
Skipper og rormann sto på åpen bro, noe som kunne være krevende i dårlig vær.
Professor Yngvar Nielsen reiste med Moss i juli 1859
og beskrev fartøyet som elegant, med god restaurant,
men sjøgangen over Langesundsfjorden kunne være utfordrende.
I oktober 1857 skrev Christiansands Stiftstidende at skipet flere ganger måtte sette ned farten
grunnet høy sjø på ruten til Arendal.
I 1867 ble skipet observert i trafikk under navnet Kaiser mellom Stettin og Swinemünde,
men senere spor forsvinner.
Skipet finnes ikke i tyske skipsregistre.
En detaljert skipsmodell av Moss finnes i dag ved Norsk Maritimt Museum.
Modellen skal være laget av verftet som bygget skipet og var utstilt under jubileumsutstillingen i 1914.
Kilder
Chr. Stenersen: Moss Magasinet (jul 1983), s. 67.
Christiansands Stiftstidende, oktober 1857.
Yngvar Nielsen: reiseskildringer, 1859.
Norsk Maritimt Museum, modellarkiv.
For mer historikk: https://mossehistorien.no/hjuldamperen-moss