Kanalbrua: Forskjell mellom sideversjoner
m Importerte én revisjon |
m Broer |
||
Linje 11: | Linje 11: | ||
---- | ---- | ||
Artikkelen er skrevet av: Elisabeth Vogt ([[EV]]) | Artikkelen er skrevet av: Elisabeth Vogt ([[EV]]) | ||
Denne siden er sist redigert av ~~~~ | Denne siden er sist redigert av ~~~~ | ||
[[Kategori: Broer]] | [[Kategori: Broer]] |
Sideversjonen fra 9. nov. 2010 kl. 00:38
Kanalbroen mellom Jeløy og bysiden. Kristian IV befalte i 1647 at det skulle undersøkes om det kunne graves en kanal gjennom Værlesanden. Men anlegget ble først startet – og stoppet – i 1812, av økomiske grunner.
Den første Kanalbroen, en svensk jerntrekkbro, sto ferdig i 1855. Allerede i 1888 måtte det bygges en ny bro, en fem meter bred sveivebro, med dobbelt kjørefelt og fortau. Broen ble åpnet med manuell kraft.
Dagens bro skulle bygges på samme sted som den gamle, som ble stengt i 1953. Derfor ble det laget en midlertidig fast trebro på nordsiden. Den nye klaffebroen ble åpnet i 1957 med tilhørende brotårn. Broen er 23 meter bred, laget på Moss mek. Verksted. I 1975 ble Kanalbroen åpnet for båttrafikk for aller siste gang, og klaffene ble sveiset sammen.
Kilder: Statens vegvesen: ”Bruene ved Kanalen”
Artikkelen er skrevet av: Elisabeth Vogt (EV)
Denne siden er sist redigert av ~~~~