Kanalbrua: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
m Importerte én revisjon
Ingen redigeringsforklaring
Linje 1: Linje 1:
'''Kanalbroen''' mellom Jeløy og bysiden. Kristian IV befalte i 1647 at det skulle undersøkes om det kunne graves en kanal gjennom Værlesanden. Men anlegget ble først startet – og stoppet – i 1812, av økomiske grunner.  
'''Kanalbroen''' mellom Jeløy og bysiden. Kristian IV befalte i 1647 at det skulle undersøkes om det kunne graves en kanal gjennom Værlesanden. Men anlegget ble startet først i 1812, – og stoppet samme år av økomiske grunner.  


Den første Kanalbroen, en svensk jerntrekkbro, sto ferdig i 1855. Allerede i 1888 måtte det bygges en ny bro, en fem meter bred sveivebro, med dobbelt kjørefelt og fortau. Broen ble åpnet med manuell kraft.  
Den første Kanalbroen, en svensk jerntrekkbro, sto ferdig i 1855. Allerede i 1888 måtte det bygges en ny bro, en fem meter bred sveivebro, med dobbelt kjørefelt og fortau. Broen ble åpnet med manuell kraft.  
Linje 12: Linje 12:
Artikkelen er skrevet av: Elisabeth Vogt ([[EV]])
Artikkelen er skrevet av: Elisabeth Vogt ([[EV]])


Denne siden er sist redigert av ~~~~
Denne siden er sist redigert av [[Bruker:EV|EV]] 10. jan 2011 kl. 19:27 (UTC)


[[Kategori: Broer]]
[[Kategori: Broer]]

Sideversjonen fra 10. jan. 2011 kl. 19:27

Kanalbroen mellom Jeløy og bysiden. Kristian IV befalte i 1647 at det skulle undersøkes om det kunne graves en kanal gjennom Værlesanden. Men anlegget ble startet først i 1812, – og stoppet samme år av økomiske grunner.

Den første Kanalbroen, en svensk jerntrekkbro, sto ferdig i 1855. Allerede i 1888 måtte det bygges en ny bro, en fem meter bred sveivebro, med dobbelt kjørefelt og fortau. Broen ble åpnet med manuell kraft.

Dagens bro skulle bygges på samme sted som den gamle, som ble stengt i 1953. Derfor ble det laget en midlertidig fast trebro på nordsiden. Den nye klaffebroen ble åpnet i 1957 med tilhørende brotårn. Broen er 23 meter bred, laget på Moss mek. Verksted. I 1975 ble Kanalbroen åpnet for båttrafikk for aller siste gang, og klaffene ble sveiset sammen.

Kilder: Statens vegvesen: ”Bruene ved Kanalen”



Artikkelen er skrevet av: Elisabeth Vogt (EV)

Denne siden er sist redigert av EV 10. jan 2011 kl. 19:27 (UTC)