Kanalen

Fra Moss byleksikon
Sideversjon per 13. feb. 2014 kl. 12:39 av JL (diskusjon | bidrag)
Hopp til navigeringHopp til søk
Kanalen cirka 1910 sett fra Sjøbadet og nordover. Fotokilde: Moss 1814 - 1914, Jens Rennord Schreiner, 1914 / fotograf WS & Co
Postkortmotiv fra Kanalen i 1928. Navnet på brygga her var opprinnelig Honnørbrygga , men ble senere kalt bare Fiskebrygga .Foto: Mittet & Co
Tollbodbrygga slik den så ut på slutten av 1960-tallet da de gamle lagerlokalene nord for Fiskebasaren og den nye kanalbro ble fjernet . Foto: Moss Dagblads arkiv / Moss by- og industrimuseum. Fotograf: Bjørn Wisth
Tollbodbrygga på omtrent samme sted som bildet ovenfor i 2011 . Fotograf: Bjørn Wisth

Kanalen mellom Moss og Jeløy åpnet for mer sjøfart i Moss , da seilskutene slapp å gå rundt Jeløy og vente på skifte i vindretningen . Kong Christian IV befalte allerede i 1647 at det skulle undersøkes om det kunne graves en kanal gjennom Værlesanden. Men anlegget ble startet først i 1812, – og stoppet samme år av økonomiske grunner.

Men arbeidene ble gjenopptatt noen tiår senere, og kanalen ble offisielt åpnet 6. november 1855 , med bro fra Gjeløegaden til øya . Allerede før nyttår hadde 84 store og 50 mindre skuter gått gjennom kanalen , så behovet vistes tydelig med det samme . Tollboden ble bygget i 1859 på bysida tett inntil brua . Det ble etter hvert nødvendig med mange reparasjoner og forbedringer , kanalen ble gjort dypere og det ble bygget ny kanalbro i forlengelsen av Helgerødgata i 1888 , så man regner med den endelige ferdigstillelsen først i 1892 .

I toppåret 1894 passerte over 6.000 båter gjennom kanalen . Fra å være en handelsby , ble Moss også en sjøfartsby , og det ble startet med skipsbygging i større skala på Jeløy fra 1870 , på kanalens nordside . Dagens bro over kanalen ble innviet i 1957 og stengt for åpning i 1975 .

EV og JL

Kilder: Ørnulf Ree: Moss før og nu, J.H. Vogt : Fra småbylivet i Moss , 1946 , Kjell Henriksen:Om kanalen i Moss i Strandsitteren nr. 2 2011 .