Fergestedet

Fra Moss byleksikon
Sideversjon per 29. jan. 2021 kl. 14:39 av EV (diskusjon | bidrag) (Ny side: '''Ferjeleiet''' i Moss er knyttet til forbindelsen mellom Moss og Horten. Denne forbindelsen har en lang historie. Tronvik på Jeløya var da fergestedet på østsiden av fjorden. I et…)
(diff) ← Eldre sideversjon | Nåværende sideversjon (diff) | Nyere sideversjon → (diff)
Hopp til navigeringHopp til søk

Ferjeleiet i Moss er knyttet til forbindelsen mellom Moss og Horten. Denne forbindelsen har en lang historie. Tronvik på Jeløya var da fergestedet på østsiden av fjorden. I et brev fra 1712 beordrer Fredrik IV lensmannen i Borre å bygge en større frege, den skulle kunne ta 16 hester og 50 mann. I 1852 tok det offentlige over fergedriften, og fergestedet ble fyttet til Melløsbryggen – det som senere ble kalt Gernerbrygga på Værla. I 1884 startet konsul Richard Peterson fergefart mellom Moss og Horten og i 1885 kom det et nybygd dampskip «Bastø» og i 1900 «Bastø II». Denne fergedriften ble i 1910 overtatt av A/S Alpha. Men det daværende fergeleiet på Alphabrygga var dårlig egnet. Kanalbrua måtte stenges hver gang fergen passerte. Det nye fergeleiet på Værla var ferdig i 1934.Senere bygde A.S Alpha billettkontor og venterom.

Med nye og større ferger fra 1964 ble det behov for to nye fergeleier.

En ny veilov ble vedtatt i 1963 og gjort gjeldende fra 1964. Denne loven åpnet også for at kommunale fergeleier mellom riksveier kunne overtas av staten. Trafikkprognosene tilsa at det i fremtiden ville bli behov for to nye fergeleier. Det vestre ble bygget i første omgang.

Staten overtok fergeleiet i 1964 Det østre fergeleiet var ferdig i 1979.

Kilde:

  • Moss Historielags Kulturminner

....

EV

Kategori: Kommunikasjon