Ferger over fjorden: Forskjell mellom sideversjoner
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
(7 mellomliggende versjoner av 4 brukere er ikke vist) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
''' | [[Fil:MBL_0414_Bastø_1920.png|600px|thumb|right|'''Bastø II''' gjennom Kanalen på vei til Horten i 1920. ''Postkortutgiver: Sæbbøs Bokhandel'']] | ||
'''Fergetrafikk over Oslofjorden''' (Folden) har eksistert i mange hundre år. De eldste kildene nevner en forbindelse mellom [[Tronvik]] på [[Jeløy]] og Løvøya nord for Horten allerede i 1582. | |||
Fra 1712 finnes et bevart dokument der det står at Kong Frederik den 4. gir lensmannen i Borre befaling om å la bygge en større ferje, den skal ha plass til 16 hester og 50 mann, for at: | |||
::''Krigsmænd baade til Hest og til Fods skal komme bequemt over Fjorden, | |||
::saavel som ogsaa andre Reisende'' | |||
I 1817 utstedes kongelig resolusjon av Kong Carl den 13. om at: | |||
::''Gjæstgiver Hans Jensen, Eier af Gaarden Tronvig på Gjeløen ved Moss, | |||
::tilstaaes Bevilling til at besørge Oversætningen fra bemeldte | |||
::Gaard Tronvig til Horten i Jarlsberg Grevskab'' | |||
Det var i disse årene tale om en til to avganger hver vei pr. dag – ''ved Behov''. | |||
I 1820-årene begynte fergene fra Moss å gå fra Gernerbrygga i Værlebukta. | |||
I 1874 ble den offentlige fergeforbindelsen med ro- og seilbåter mellom Moss og Horten nedlagt. | |||
I 1884 startet så konsul Richard Momme Peterson en fast fergerute mellom Moss og Horten med dampskipet «Axel», og i 1885 kjøpte han dampskipet «Bastø» (se [[Bastøfergene]]) Dette ble starten på en fergeforbindelse som i vår tid er den travleste i Norge, med mer enn 1,5 millioner kjøretøyer og 3 millioner passasjerer pr. år. | |||
Med dagens raske ferger tar overfarten ca. 30 minutter, men i enkelte vintre har fergene hatt store problemer med å forsere isen i fjorden. | |||
Det mest dramatiske tilfellet skjedde med Bastø II fra 22.-27. februar i 1922, båten lå værfast i isen i 5 døgn og måtte få forsyninger sluppet fra fly til mannskap og passasjerer. Også krigsvinterne 1941 og 1942 frøs Oslofjorden til i lange perioder, og flere fergeavganger måtte innstilles. | |||
'''Kilder:''' | |||
*J.H. Vogt: ''Fra småbylivet i Moss'', 1946 | |||
* Mossemagasinet 1982 | |||
* J.H. Vogt: ''Glimt fra Moss gjennom 700 år'' | |||
* Ørnulf Ree, artikkel i Moss Avis 1933 | |||
---- | |||
[[JL]] og [[EV]] | |||
[[Kategori: Samferdsel]] |
Siste sideversjon per 28. okt. 2020 kl. 07:33
Fergetrafikk over Oslofjorden (Folden) har eksistert i mange hundre år. De eldste kildene nevner en forbindelse mellom Tronvik på Jeløy og Løvøya nord for Horten allerede i 1582.
Fra 1712 finnes et bevart dokument der det står at Kong Frederik den 4. gir lensmannen i Borre befaling om å la bygge en større ferje, den skal ha plass til 16 hester og 50 mann, for at:
- Krigsmænd baade til Hest og til Fods skal komme bequemt over Fjorden,
- saavel som ogsaa andre Reisende
I 1817 utstedes kongelig resolusjon av Kong Carl den 13. om at:
- Gjæstgiver Hans Jensen, Eier af Gaarden Tronvig på Gjeløen ved Moss,
- tilstaaes Bevilling til at besørge Oversætningen fra bemeldte
- Gaard Tronvig til Horten i Jarlsberg Grevskab
Det var i disse årene tale om en til to avganger hver vei pr. dag – ved Behov. I 1820-årene begynte fergene fra Moss å gå fra Gernerbrygga i Værlebukta.
I 1874 ble den offentlige fergeforbindelsen med ro- og seilbåter mellom Moss og Horten nedlagt.
I 1884 startet så konsul Richard Momme Peterson en fast fergerute mellom Moss og Horten med dampskipet «Axel», og i 1885 kjøpte han dampskipet «Bastø» (se Bastøfergene) Dette ble starten på en fergeforbindelse som i vår tid er den travleste i Norge, med mer enn 1,5 millioner kjøretøyer og 3 millioner passasjerer pr. år.
Med dagens raske ferger tar overfarten ca. 30 minutter, men i enkelte vintre har fergene hatt store problemer med å forsere isen i fjorden.
Det mest dramatiske tilfellet skjedde med Bastø II fra 22.-27. februar i 1922, båten lå værfast i isen i 5 døgn og måtte få forsyninger sluppet fra fly til mannskap og passasjerer. Også krigsvinterne 1941 og 1942 frøs Oslofjorden til i lange perioder, og flere fergeavganger måtte innstilles.
Kilder:
- J.H. Vogt: Fra småbylivet i Moss, 1946
- Mossemagasinet 1982
- J.H. Vogt: Glimt fra Moss gjennom 700 år
- Ørnulf Ree, artikkel i Moss Avis 1933