Aktieselskabet Alpha: Forskjell mellom sideversjoner
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 5: | Linje 5: | ||
'''A/S Alpha''' ble stiftet i Moss 15. september 1892 og drev først med gods- og passasjerruter på Oslofjorden. Dampskipsekspeditør Jens Chr. Olsen sto bak. I 1910 kjøpte Alpha Bastø I og Bastø II og overtok fergeruten Moss-Horten, som utviklet seg til å bli landets største fergesamband. I 1917 hadde selskapet syv båter som gikk mellom Moss - Kristiania og Moss - Horten.Fergene ble i alle år kalt Bastøfergene, fordi de hadde navn etter øya Bastø utenfor Horten. Fra 1929 kunne også noen få biler tas med over fjorden. Trafikken Moss - Horten økte år for år. | '''A/S Alpha''' ble stiftet i Moss 15. september 1892 og drev først med gods- og passasjerruter på Oslofjorden. Dampskipsekspeditør Jens Chr. Olsen sto bak. I 1910 kjøpte Alpha Bastø I og Bastø II og overtok fergeruten Moss-Horten, som utviklet seg til å bli landets største fergesamband. I 1917 hadde selskapet syv båter som gikk mellom Moss - Kristiania og Moss - Horten. Fergene ble i alle år kalt Bastøfergene, fordi de hadde navn etter øya Bastø utenfor Horten. Fra 1929 kunne også noen få biler tas med over fjorden. Trafikken Moss - Horten økte år for år. | ||
Rederiet måtte etter hvert gi tapt for konkurransen med tog og bil på strekningen mellom Moss og Oslo. | Rederiet måtte etter hvert gi tapt for konkurransen med tog og bil på strekningen mellom Moss og Oslo. |
Siste sideversjon per 30. okt. 2023 kl. 08:54
A/S Alpha ble stiftet i Moss 15. september 1892 og drev først med gods- og passasjerruter på Oslofjorden. Dampskipsekspeditør Jens Chr. Olsen sto bak. I 1910 kjøpte Alpha Bastø I og Bastø II og overtok fergeruten Moss-Horten, som utviklet seg til å bli landets største fergesamband. I 1917 hadde selskapet syv båter som gikk mellom Moss - Kristiania og Moss - Horten. Fergene ble i alle år kalt Bastøfergene, fordi de hadde navn etter øya Bastø utenfor Horten. Fra 1929 kunne også noen få biler tas med over fjorden. Trafikken Moss - Horten økte år for år.
Rederiet måtte etter hvert gi tapt for konkurransen med tog og bil på strekningen mellom Moss og Oslo. Alpha og rederiet Kosmos fusjonerte i 1984. Direktør Bjørn Bettum i Kosmos startet sitt eget rederi, Gokstad, som kjøpte alle aksjene i Alpha, som dermed forsvant som eget aksjeselskap.
I 1984 overtok rederiet Kosmos i Sandefjord alle aksjene i A/S Alpha. I 1989 kjøpte administrerende direktør i Kosmos, Bjørn Bettum, Bastøfergene og la fergene inn under familiefirmaet Gokstad A/S. Bettum fikk konsesjon på fergedriften fram til 1995 og endret navnene på fergene til Østfold og Vestfold. Fra 1996 fikk Bastø Fosen konsesjonen på fergetrafikken og bygde nye ferger som igjen fikk de gamle navnene Bastø I, Bastø II osv.
Kilder:
- Moss. Oslofjordens industrisentrum, Moss 1937 og 1972
- Moss Bys Historie, bind 3 (Moss 1994)
- Aktieselskabet Alpha, Moss, Gogstad A/S, Bastø Fosen av Kjell Rassmussen
- J. H. Vogt: Med Moss Avis gjennom 100år
Se også:
Artikkelen er skrevet av: Elisabeth Vogt (EV)