Tigerplassen: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
 
(6 mellomliggende versjoner av 2 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
[[Fil:MBL_0713_Tigerplassen.png|300px|thumb|right| Rundkjøringen ved '''Tigerplassen'''  i dag (mai 2014). Krapfossveien og Innfartsveien til venstre, Osloveien mot Verket og til høyre mot Trolldalen. ''Fotograf: Bjørn Wisth'']]
[[Fil:MBL_0713_Tigerplassen.png|300px|thumb|right| Rundkjøringen ved '''Tigerplassen'''  i dag (mai 2014). Krapfossveien og Innfartsveien til venstre, Osloveien mot Verket og til høyre mot Trolldalen. ''Fotograf: Bjørn Wisth'']]


Mosseskogen. Tigerplassen har helt fra før krigen vært det populære navnet på området sør for gatekrysset (nå rundkjøringen) Osloveien - Krapfossveien - Innfartsveien.  Esso-stasjonen som lå der gatekjøkkenet nå ligger (2014), hadde en reklameplakat før siste verdenskrig som lød ”Put a Tiger on the Tank”. Bensinstasjonen lå ved daværende Riksvei 1 til Oslo.
Bydel Krapfoss. Tigerplassen har helt fra før krigen vært det populære navnet på området sør for gatekrysset (nå rundkjøringen) Osloveien - Krapfossveien - Innfartsveien.  Esso-stasjonen, som lå der gatekjøkkenet nå ligger, hadde en reklameplakat før siste verdenskrig som lød ”Put a Tiger on the Tank”. Bensinstasjonen lå ved daværende Riksvei 1 til Oslo.
Tigerplassen er blitt et trafikalt knutepunkt i Moss, der trafikken fra sentrum, Verket og Kambo møtes. I den senere tid er det blitt en propp som kan blokkere videre store utbygginger på disse stedene.
Planene for utbygging i [[Sponvika]], [[Verket]], [[Kambo]] med [[Sjøhagen]] og [[Grindvold]] er berørt. De får ikke byggetillatelse før rundkjøringen får bedre kapasitet.  


SHU
Men fylkeskommunen som eier og har ansvaret for krysset, vil ikke utbedre det foreløpig. I april 2025 påtok kommunen seg ansvaret for å betale regningen. Det skal utredes muligheten for en bypakke med bompenger med ny Kanalbru, ny Riksvei 19 og ny rundkjøring ved Tigerplassen som hovedprosjekt, eller som garantist for lån til disse prosjektene. Det er også en betingelse at de private utbyggingsprosjektene på Verket og Verksåsen skal bidra med forholdsmessige andeler.
 
I 2023 ble en reguleringsplan for en ny stor rundkjøring vedtatt. Antatt pris for å realisere planen er rundt 150 millioner kroner, men ingen var villige til å betale for det.
 
'''Kilde:'''
 
* Moss Avis
---
 
[[JL]] og [[EV]]


[[Kategori: Gater, veier og stier]]
[[Kategori: Gater, veier og stier]]
[[Kategori: Plasser, løkker og parker]]
[[Kategori: Plasser, løkker og parker]]

Siste sideversjon per 16. apr. 2025 kl. 12:48

Rundkjøringen ved Tigerplassen i dag (mai 2014). Krapfossveien og Innfartsveien til venstre, Osloveien mot Verket og til høyre mot Trolldalen. Fotograf: Bjørn Wisth

Bydel Krapfoss. Tigerplassen har helt fra før krigen vært det populære navnet på området sør for gatekrysset (nå rundkjøringen) Osloveien - Krapfossveien - Innfartsveien. Esso-stasjonen, som lå der gatekjøkkenet nå ligger, hadde en reklameplakat før siste verdenskrig som lød ”Put a Tiger on the Tank”. Bensinstasjonen lå ved daværende Riksvei 1 til Oslo. Tigerplassen er blitt et trafikalt knutepunkt i Moss, der trafikken fra sentrum, Verket og Kambo møtes. I den senere tid er det blitt en propp som kan blokkere videre store utbygginger på disse stedene. Planene for utbygging i Sponvika, Verket, Kambo med Sjøhagen og Grindvold er berørt. De får ikke byggetillatelse før rundkjøringen får bedre kapasitet.

Men fylkeskommunen som eier og har ansvaret for krysset, vil ikke utbedre det foreløpig. I april 2025 påtok kommunen seg ansvaret for å betale regningen. Det skal utredes muligheten for en bypakke med bompenger med ny Kanalbru, ny Riksvei 19 og ny rundkjøring ved Tigerplassen som hovedprosjekt, eller som garantist for lån til disse prosjektene. Det er også en betingelse at de private utbyggingsprosjektene på Verket og Verksåsen skal bidra med forholdsmessige andeler.

I 2023 ble en reguleringsplan for en ny stor rundkjøring vedtatt. Antatt pris for å realisere planen er rundt 150 millioner kroner, men ingen var villige til å betale for det.

Kilde:

  • Moss Avis

---

JL og EV