Bastø Fosen: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
 
(8 mellomliggende versjoner av 4 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
[[Fil:MBL_0379_Bastø_Fosen.png|300px|thumb|right|'''Bastøfergene''' driftes i våre dager av Bastø Fosen. Her er to av fergene fotografert ved kai i Værla 2006. ''Foto: Moss Dagblads arkiv / Moss by- og industrimuseum. Fotograf: Ernst Rolf'']]
[[Fil:Bastø Fosen IMG 9122.jpg|550px|thumb|right||'''Bastøferga''' på vei inn utenfor Sjøbadet. ''Foto: Jan Kronberg (2018)'']]


'''Bastø-Fosen''', rederi som driver [[Bastøfergene]] Moss-Horten, Norges travleste fergesamband. Bastø-Fosen overtok driften etter Gokstad AS i 2006 og har konsesjon til 2016. Daglig trafikkeres fjorden med fem ferger, Bastø I-V, som går kontinuerlig fra kl. 05.00 til 00.30. Bastø Fosen AS ble stiftet 12. oktober 1995 og er et heleid datterselskap av Torghatten ASA. Den største av fergene i 2014 er Bastø III, som tar 212 biler og maks. 540 passasjerer.
'''Bastø-Fosen''' driver [[Bastøfergene]] Moss-Horten, som er Norges travleste fergesamband. Bastø-Fosen overtok driften etter Gokstad AS i 2006 og har konsesjon ut 2026. Daglig trafikkeres fjorden med fem ferger, Bastø I-V, som går kontinuerlig fra kl. 05.00 til 00.30.


I 2013 ble det satt ny rekord, da fraktet selskapet mer enn 3 millioner passasjerer og 1.625.847 kjøretøy over fjorden.  
Bastø Fosen AS ble stiftet 12. oktober 1995 og er et heleid datterselskap av Torghatten ASA.
Selskapet kjøpte tre nye ferger i 2017, slik at fem ferger er i drift. Det året ble 1,8 millioner biler med sjåfører fraktet over Oslofjorden. Da ble det også gratis for gående og syklende passasjerer å reise med Bastø. To Bastøferger er bygget  om til elektrisk drift og en helt ny elektrisk ferge er innkjøpt. Dermed er drivstoffutslippet reduseres med 75 prosent fra 2021.


[[Fil:MBL_0379_Bastø_Fosen.png|375px|thumb|left|'''Bastøfergene''' driftes i våre dager av Bastø Fosen. Her er to av fergene fotografert ved kai i Værla 2006. ''Foto: Moss Dagblads arkiv / Moss by- og industrimuseum. Fotograf: Ernst Rolf'']]




Linje 11: Linje 13:
* [[Bastøfergene]]
* [[Bastøfergene]]
* [[Ferger over fjorden]]
* [[Ferger over fjorden]]


'''Kilde:'''  
'''Kilde:'''  
*Bedriftens hjemmeside
*Bedriftens hjemmeside
*Moss Avis
*Moss Avis


----
----
Artikkelen er skrevet av: Elisabeth Vogt ([[EV]])
[[EV]]


[[Kategori: Samferdsel]]
[[Kategori: Samferdsel]]
[[Kategori: Bedrifter]]
[[Kategori: Bedrifter]]

Siste sideversjon per 28. aug. 2024 kl. 13:14

Bastøferga på vei inn utenfor Sjøbadet. Foto: Jan Kronberg (2018)

Bastø-Fosen driver Bastøfergene Moss-Horten, som er Norges travleste fergesamband. Bastø-Fosen overtok driften etter Gokstad AS i 2006 og har konsesjon ut 2026. Daglig trafikkeres fjorden med fem ferger, Bastø I-V, som går kontinuerlig fra kl. 05.00 til 00.30.

Bastø Fosen AS ble stiftet 12. oktober 1995 og er et heleid datterselskap av Torghatten ASA. Selskapet kjøpte tre nye ferger i 2017, slik at fem ferger er i drift. Det året ble 1,8 millioner biler med sjåfører fraktet over Oslofjorden. Da ble det også gratis for gående og syklende passasjerer å reise med Bastø. To Bastøferger er bygget om til elektrisk drift og en helt ny elektrisk ferge er innkjøpt. Dermed er drivstoffutslippet reduseres med 75 prosent fra 2021.

Bastøfergene driftes i våre dager av Bastø Fosen. Her er to av fergene fotografert ved kai i Værla 2006. Foto: Moss Dagblads arkiv / Moss by- og industrimuseum. Fotograf: Ernst Rolf


Se også:

Kilde:

  • Bedriftens hjemmeside
  • Moss Avis

EV