Bastøfergene: Forskjell mellom sideversjoner
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
'''Bastøfergene''' har fraktet folk mellom Moss og Horten siden 1884. Nå trengs det fem ferger for å frakte all biltrafikken. ''Moss-Horten Dampskipsselskap'' ble opprettet i 1884 av Richard Peterson. Det har vært drevet fergetrafikk over fjorden lenge før dette, en kilde nevner overfart fra Tronvik allerede i 1582. | '''Bastøfergene''' har fraktet folk mellom Moss og Horten siden 1884. Nå trengs det fem ferger for å frakte all biltrafikken. ''Moss-Horten Dampskipsselskap'' ble opprettet i 1884 av Richard Peterson. Det har vært drevet fergetrafikk over fjorden lenge før dette, en kilde nevner overfart fra Tronvik allerede i 1582. | ||
Den første båten som ble satt i trafikk het ''Axel''. Båt nr. 2 ble døpt ''Bastø''. Økt trafikk førte til at ''Bastø II'' ble satt i trafikk fra 1900. Før 1930 la Bastø til ved Alphabryggen nord for [[Tollboden]] og gjorde en stor sving i Mosseundet hver gang den kom til Moss. Etter andre verdenskrig har Bastøfergene lagt til kai i sydenden av Kanalen. I 1984 ble [[Alpha]] og Bastøfergene kjøpt av rederiet Gokstad. Båtene ble i denne perioden omdøpt til henholdsvis ''Østfold'' og ''Vestfold''. Gokstad flyttet rederiets hovedkvarter fra Moss til Horten. I 1996 overtok [[Bastø Fosen]] fergetrafikken. Det er et datterselskap av Fosen Trafikklag ASA. De døpte igjen fergene til ''Bastø'' I, II og III, IV og V, men lot hovedkontoret forbli i Horten. Bastø Fosen har konsesjon for å drive Bastøfergene frem til 2016. | Den første båten som ble satt i trafikk het ''Axel''. Båt nr. 2 ble døpt ''Bastø''. Økt trafikk førte til at ''Bastø II'' ble satt i trafikk fra 1900. | ||
Før 1930 la Bastø til ved Alphabryggen nord for [[Tollboden]] og gjorde en stor sving i Mosseundet hver gang den kom til Moss. Etter andre verdenskrig har Bastøfergene lagt til kai i sydenden av Kanalen. I 1984 ble [[Alpha]] og Bastøfergene kjøpt av rederiet Gokstad. Båtene ble i denne perioden omdøpt til henholdsvis ''Østfold'' og ''Vestfold''. Gokstad flyttet rederiets hovedkvarter fra Moss til Horten. I 1996 overtok [[Bastø Fosen]] fergetrafikken. Det er et datterselskap av Fosen Trafikklag ASA. De døpte igjen fergene til ''Bastø'' I, II og III, IV og V, men lot hovedkontoret forbli i Horten. | |||
Bastø Fosen har konsesjon for å drive Bastøfergene frem til 2016. Fergesambandet Moss - Horten er en del av riksvei 19 . Det er Norges travleste ,i dag fraktes 1 , 5 millioner kjøretøy og 3 millioner passasjerer over fjorden hvert år . (se også [[Ferger over Oslofjorden]] ) | |||
''EV'' | ''EV'' |
Sideversjonen fra 25. jan. 2014 kl. 15:53
Bastøfergene har fraktet folk mellom Moss og Horten siden 1884. Nå trengs det fem ferger for å frakte all biltrafikken. Moss-Horten Dampskipsselskap ble opprettet i 1884 av Richard Peterson. Det har vært drevet fergetrafikk over fjorden lenge før dette, en kilde nevner overfart fra Tronvik allerede i 1582. Den første båten som ble satt i trafikk het Axel. Båt nr. 2 ble døpt Bastø. Økt trafikk førte til at Bastø II ble satt i trafikk fra 1900.
Før 1930 la Bastø til ved Alphabryggen nord for Tollboden og gjorde en stor sving i Mosseundet hver gang den kom til Moss. Etter andre verdenskrig har Bastøfergene lagt til kai i sydenden av Kanalen. I 1984 ble Alpha og Bastøfergene kjøpt av rederiet Gokstad. Båtene ble i denne perioden omdøpt til henholdsvis Østfold og Vestfold. Gokstad flyttet rederiets hovedkvarter fra Moss til Horten. I 1996 overtok Bastø Fosen fergetrafikken. Det er et datterselskap av Fosen Trafikklag ASA. De døpte igjen fergene til Bastø I, II og III, IV og V, men lot hovedkontoret forbli i Horten.
Bastø Fosen har konsesjon for å drive Bastøfergene frem til 2016. Fergesambandet Moss - Horten er en del av riksvei 19 . Det er Norges travleste ,i dag fraktes 1 , 5 millioner kjøretøy og 3 millioner passasjerer over fjorden hvert år . (se også Ferger over Oslofjorden )
EV
Kilde: Alphas 100 års jubileumshefte
Denne siden er sist redigert av EV 28. nov 2010 kl. 15:59 (UTC)