Ferger over fjorden: Forskjell mellom sideversjoner
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
[[Fil:MBL_0414_Bastø_1920.png|200px|thumb|right|'''Bastø II''' gjennom Kanalen på vei til Horten i 1920. ''Postkortutgiver: Sæbbøs Bokhandel'']] | |||
'''Fergetrafikk over Oslofjorden''' ( Folden ) har eksistert i mange hundre år . De eldste kildene nevner en forbindelse mellom Tronvik på Jeløy og Løvøya nord for Horten allerede i 1582 . | '''Fergetrafikk over Oslofjorden''' ( Folden ) har eksistert i mange hundre år . De eldste kildene nevner en forbindelse mellom Tronvik på Jeløy og Løvøya nord for Horten allerede i 1582 . | ||
Sideversjonen fra 15. feb. 2014 kl. 16:37
Fergetrafikk over Oslofjorden ( Folden ) har eksistert i mange hundre år . De eldste kildene nevner en forbindelse mellom Tronvik på Jeløy og Løvøya nord for Horten allerede i 1582 .
Fra 1712 finnes et bevart dokument der det står at Kong Frederik den 4 . gir lensmannen i Borre befaling om å la bygge en større ferje , den skal ha plass til 16 hester og 50 mann , for at : "Krigsmænd baade til Hest og til Fods skal komme bequemt over Fjorden , saavel som ogsaa andre Reisende " - som det står i dokumentet .
I 1817 utstedes kongelig resolusjon av Kong Carl den 13 . om at : " Gjæstgiver Hans Jensen , Eier af Gaarden Tronvig på Gjeløen ved Moss , tilstaaes Bevilling til at besørge Oversætningen fra bemeldte Gaard Tronvig til Horten i Jarlsberg Grevskab " Det var i disse årene tale om en til to avganger hver vei pr. dag " ved Behov "
I 1884 startet så konsul Richard Momme Peterson en fast fergerute mellom Moss og Horten med dampskipet " Axel " , og i 1885 kjøpte han dampskipet "Bastø" ( se Bastøfergene ) Dette ble starten på en fergeforbindelse som i vår tid er den travleste i Norge , med mer enn 1 , 5 millioner kjøretøyer og 3 millioner passasjerer pr. år .
Med dagens raske ferger tar overfarten ca . 30 minutter , men i enkelte vintre har fergene hatt store problemer med å forsere isen i fjorden .
Det mest dramatiske tilfellet skjedde med Bastø II fra 22. - 27. februar i 1922 , båten lå værfast i isen i 5 døgn og måtte få forsyninger sluppet fra fly til mannskap og passasjerer . Også krigsvinterne 1941 og 1942 frøs Oslofjorden til i lange perioder , og flere fergeavganger måtte innstilles .
Kilde: J.H. Vogt: Fra småbylivet i Moss , 1946 og Mossemagasinet 1982 . J.L.