Kanalen: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
Linje 1: Linje 1:
[[Fil:MBL_0330_Kanalen.png|200px|thumb|right|'''Kanalen''' cirka 1910 sett fra Sjøbadet og nordover. ''Fotokilde: Moss 1814 - 1914, Jens Rennord Schreiner, 1914 / fotograf WS & Co'']]
[[Fil:MBL_0330_Kanalen.png|300px|thumb|right|'''Kanalen''' cirka 1910 sett fra Sjøbadet og nordover. ''Fotokilde: Moss 1814 - 1914, Jens Rennord Schreiner, 1914 / fotograf WS & Co'']]


[[Fil:MBL_0362_Kanalen_1928.jpg|200px|thumb|right| Postkortmotiv fra '''Kanalen''' i 1928. Navnet brygga her var opprinnelig Honnørbrygga, men ble senere kalt bare Fiskebrygga.''Foto: Mittet & Co'']]
'''Kanalen''' mellom Moss og Jeløy åpnet for mer sjøfart i Moss, da seilskutene slapp å gå rundt Jeløy og vente skifte i vindretningen. Kong Christian IV befalte allerede i 1647 at det skulle undersøkes om det kunne graves en kanal gjennom [[Værlesanden]]. Men anlegget ble startet først i 1812 – og stoppet samme år av økonomiske grunner.


[[Fil:MBL_0337_Tollbodbrygga.png|200px|thumb|right| '''Tollbodbrygga''' slik den ut slutten av 1960-tallet da de gamle lagerlokalene nord for Fiskebasaren og den nye kanalbro ble fjernet. ''Foto: Moss Dagblads arkiv / Moss by- og industrimuseum. Fotograf: Bjørn Wisth'']]
Men arbeidene ble gjenopptatt noen tiår senere, og kanalen ble offisielt åpnet 6. november 1855, med bro fra [[Jeløygata|Gjeløegaden]] til øya. Allerede før nyttår hadde 84 store og 50 mindre skuter gått gjennom kanalen, behovet vistes tydelig med det samme. [[Tollboden]] ble bygget i 1859 bysida tett inntil brua. Det ble etter hvert nødvendig med mange reparasjoner og forbedringer, kanalen ble gjort dypere og det ble bygget ny kanalbro i forlengelsen av [[Helgerødgata]] i 1888, så man regner med den endelige ferdigstillelsen først i 1892.


[[Fil:MBL_0355_Tollbodbrygga_2011.png|200px|thumb|right| '''Tollbodbrygga''' på omtrent samme sted som bildet ovenfor i 2011. ''Fotograf: Bjørn Wisth'']]
I toppåret 1894 passerte over 6.000 båter gjennom kanalen. Fra å være en handelsby, ble Moss også en sjøfartsby, og det ble startet med skipsbygging i større skala på Jeløy fra 1870, på kanalens nordside. Dagens bro over kanalen ble innviet i 1957 og stengt for åpning i 1975.
 
 
 
 
<gallery  widths="250px" heights="150px" perrow="4">
 
Fil:MBL_0362_Kanalen_1928.jpg| Postkortmotiv fra '''Kanalen''' i 1928. Navnet på brygga her var opprinnelig Honnørbrygga, men ble senere kalt bare Fiskebrygga.''Foto: Mittet & Co''
 
Fil:MBL_0337_Tollbodbrygga.png| '''Tollbodbrygga''' slik den så ut slutten av 1960-tallet da de gamle lagerlokalene nord for Fiskebasaren og den nye kanalbro ble fjernet. ''Foto: Moss Dagblads arkiv / Moss by- og industrimuseum. Fotograf: Bjørn Wisth''


'''Kanalen''' mellom Moss og Jeløy åpnet for mer sjøfart i Moss, da seilskutene slapp å gå rundt Jeløy og vente skifte i vindretningen. Kong Christian IV befalte allerede i 1647 at det skulle undersøkes om det kunne graves en kanal gjennom Værlesanden. Men anlegget ble startet først i 1812 – og stoppet samme år av økonomiske grunner.  
Fil:MBL_0355_Tollbodbrygga_2011.png| '''Tollbodbrygga''' på omtrent samme sted som bildet ovenfor i 2011. ''Fotograf: Bjørn Wisth''


Men arbeidene ble gjenopptatt noen tiår senere, og kanalen ble offisielt åpnet 6. november 1855, med bro fra [[Jeløygata|Gjeløegaden]] til øya. Allerede før nyttår hadde 84 store og 50 mindre skuter gått gjennom kanalen, så behovet vistes tydelig med det samme. Tollboden ble bygget i 1859 på bysida tett inntil brua. Det ble etter hvert nødvendig med mange reparasjoner og forbedringer, kanalen ble gjort dypere og det ble bygget ny kanalbro i forlengelsen av [[Helgerødgata]] i 1888, så man regner med den endelige ferdigstillelsen først i 1892.


I toppåret 1894 passerte over 6.000 båter gjennom kanalen. Fra å være en handelsby, ble Moss også en sjøfartsby, og det ble startet med skipsbygging i større skala på Jeløy fra 1870, på kanalens nordside. Dagens bro over kanalen ble innviet i 1957 og stengt for åpning i 1975.
</gallery>






'''Kilder:''' Ørnulf Ree: ''Moss før og nu'', J.H. Vogt: ''Fra småbylivet i Moss'', 1946, Kjell Henriksen: ''Om kanalen i Moss'' i [[Strandsitteren]] nr. 2 2011.


'''Kilder:'''
* Ørnulf Ree: ''Moss før og nu''
* J.H. Vogt: ''Fra småbylivet i Moss'', 1946
* Kjell Henriksen: ''Om kanalen i Moss'' i [[Strandsitteren]] nr. 2, 2011





Sideversjonen fra 30. apr. 2014 kl. 00:05

Kanalen cirka 1910 sett fra Sjøbadet og nordover. Fotokilde: Moss 1814 - 1914, Jens Rennord Schreiner, 1914 / fotograf WS & Co

Kanalen mellom Moss og Jeløy åpnet for mer sjøfart i Moss, da seilskutene slapp å gå rundt Jeløy og vente på skifte i vindretningen. Kong Christian IV befalte allerede i 1647 at det skulle undersøkes om det kunne graves en kanal gjennom Værlesanden. Men anlegget ble startet først i 1812 – og stoppet samme år av økonomiske grunner.

Men arbeidene ble gjenopptatt noen tiår senere, og kanalen ble offisielt åpnet 6. november 1855, med bro fra Gjeløegaden til øya. Allerede før nyttår hadde 84 store og 50 mindre skuter gått gjennom kanalen, så behovet vistes tydelig med det samme. Tollboden ble bygget i 1859 på bysida tett inntil brua. Det ble etter hvert nødvendig med mange reparasjoner og forbedringer, kanalen ble gjort dypere og det ble bygget ny kanalbro i forlengelsen av Helgerødgata i 1888, så man regner med den endelige ferdigstillelsen først i 1892.

I toppåret 1894 passerte over 6.000 båter gjennom kanalen. Fra å være en handelsby, ble Moss også en sjøfartsby, og det ble startet med skipsbygging i større skala på Jeløy fra 1870, på kanalens nordside. Dagens bro over kanalen ble innviet i 1957 og stengt for åpning i 1975.





Kilder:

  • Ørnulf Ree: Moss før og nu
  • J.H. Vogt: Fra småbylivet i Moss, 1946
  • Kjell Henriksen: Om kanalen i Moss i Strandsitteren nr. 2, 2011



Artikkelen er skrevet av: Elisabeth Vogt (EV) og Jørgen Ludvigsen (JL)