Riksvei 1: Forskjell mellom sideversjoner
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
'''Riksvei 1''' mellom Oslo og Kornsjø, senere Svinesund, gikk gjennom Moss. Lenge før begrepet riksvei eksisterte, gikk [[Den Fredrikhaldske Kongevei]] gjennom [[Kongens gate]], [[Verket]], [[Gamleveien]] og gjennom skogen ned [[Kilsbakken]] til Kambo og videre mot Oslo. Riksvei 1 fulgte litt av samme trase, men i stedet for å ta opp ved Gamleveien og gjennom skogen til Kambo, fulgte Riksvei 1 Osloveien til | '''Riksvei 1''' mellom Oslo og Kornsjø, senere Svinesund, gikk gjennom Moss. Lenge før begrepet riksvei eksisterte, gikk [[Den Fredrikhaldske Kongevei]] gjennom [[Kongens gate]], [[Verket]], [[Gamleveien]] og gjennom skogen ned [[Kilsbakken]] til Kambo og videre mot Oslo. Riksvei 1 fulgte litt av samme trase, men i stedet for å ta opp ved Gamleveien og gjennom skogen til Kambo, fulgte Riksvei 1 [[Osloveien]] til «[[Tigerplassen]]», deretter nordover gjennom tunet på [[Kambo gård]], krysset jernbanelinjen ved tidligere Kambo stasjon og fortsatte nordover til fylkesgrensen. | ||
I 1957 ble riksveien lagt om over [[Krapfoss]], hvor [[Krapfossbrua]] måtte forsterkes for å tåle den økende trafikken. I 1965 var det slutt på Riksvei 1, da fikk veien i stedet navnet [[Europavei 6]], (E 6) med senere mange omlegginger. | I 1957 ble riksveien lagt om over [[Krapfoss]], hvor [[Krapfossbrua]] måtte forsterkes for å tåle den økende trafikken. I 1965 var det slutt på Riksvei 1, da fikk veien i stedet navnet [[Europavei 6]], (E 6) med senere mange omlegginger. |
Sideversjonen fra 19. apr. 2014 kl. 00:17
Riksvei 1 mellom Oslo og Kornsjø, senere Svinesund, gikk gjennom Moss. Lenge før begrepet riksvei eksisterte, gikk Den Fredrikhaldske Kongevei gjennom Kongens gate, Verket, Gamleveien og gjennom skogen ned Kilsbakken til Kambo og videre mot Oslo. Riksvei 1 fulgte litt av samme trase, men i stedet for å ta opp ved Gamleveien og gjennom skogen til Kambo, fulgte Riksvei 1 Osloveien til «Tigerplassen», deretter nordover gjennom tunet på Kambo gård, krysset jernbanelinjen ved tidligere Kambo stasjon og fortsatte nordover til fylkesgrensen.
I 1957 ble riksveien lagt om over Krapfoss, hvor Krapfossbrua måtte forsterkes for å tåle den økende trafikken. I 1965 var det slutt på Riksvei 1, da fikk veien i stedet navnet Europavei 6, (E 6) med senere mange omlegginger.
Artikkelen er skrevet av: Elisabeth Vogt (EV)