Aktieselskabet Alpha: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
mIngen redigeringsforklaring
Linje 1: Linje 1:
[[Fil:MBL_0314_Bastø_1934.png|200px|thumb|right|'''DS Bastø''' , bilferge levert fra Moss Værft & Dokk til Alpha A/S i 1934. Her inn gjennom kanalen fra Mossesundet. ''Foto: Moss Dagblads arkiv / Moss by- og industrimuseum. Fotograf: ukjent'']]
[[Fil:MBL_0314_Bastø_1934.png|200px|thumb|right|'''DS Bastø''' , bilferge levert fra Moss Værft & Dokk til Alpha A/S i 1934. Her på vei sørover gjennom kanalen fra Mossesundet. ''Foto: Moss Dagblads arkiv / Moss by- og industrimuseum. Fotograf: ukjent'']]
[[Fil:MBL_0589_Jens_Chr_Olsen.png|200px|thumb|left| Dampskipsekspeditør '''Jens Christian Olsen''' var med å stifte Alpha-selskapet i 1892. ''Fotograf: ukjent'']]
[[Fil:MBL_0589_Jens_Chr_Olsen.png|200px|thumb|left| Dampskipsekspeditør '''Jens Christian Olsen''' var med å stifte Alpha-selskapet i 1892. ''Fotograf: ukjent'']]




'''A/S Alpha''' ble stiftet i Moss 15. september 1892 og drev først med gods- og passasjerruter på Oslofjorden.  Dampskipsekspeditør Jens Chr. Olsen sto bak. I 1910 overtok selskapet fergeruten Moss-Horten som utviklet seg til å bli landets største fergesamband. I 1917 hadde selskapet syv båter som gikk mellom Moss - Kristiania og Moss - Horten.Fergene ble i alle år kalt Bastøfergene fordi de hadde navn etter øya Bastø utenfor Horten. Fra 1929 kunne også noen få biler tas med over fjorden. Trafikken Moss - Horten økte år for år.  
'''A/S Alpha''' ble stiftet i Moss 15. september 1892 og drev først med gods- og passasjerruter på Oslofjorden.  Dampskipsekspeditør Jens Chr. Olsen sto bak. I 1910 overtok selskapet fergeruten Moss-Horten, som utviklet seg til å bli landets største fergesamband. I 1917 hadde selskapet syv båter som gikk mellom Moss - Kristiania og Moss - Horten.Fergene ble i alle år kalt Bastøfergene, fordi de hadde navn etter øya Bastø utenfor Horten. Fra 1929 kunne også noen få biler tas med over fjorden. Trafikken Moss - Horten økte år for år.  


Men rederiet måtte gi tapt for konkurransen med tog og bil mellom Moss og Oslo.  
Rederiet måtte etter hvert gi tapt for konkurransen med tog og bil på strekningen mellom Moss og Oslo.  
Alpha og rederiet Kosmos fusjonerte i 1984. Direktør Bjørn Bettum i Kosmos startet sitt eget rederi, Gokstad, som kjøpte alle aksjene i Alpha, som dermed forsvant som eget aksjeselskap.
Alpha og rederiet Kosmos fusjonerte i 1984. Direktør Bjørn Bettum i Kosmos startet sitt eget rederi, Gokstad, som kjøpte alle aksjene i Alpha, som dermed forsvant som eget aksjeselskap.


I 1984 overtok rederiet Kosmos i Sandefjord alle aksjene i A/S Alpha. I 1989 kjøpte administrerende direktør i Kosmos, Bjørn Bettum, Bastøfergene og la fergene inn under familiefirmaet Gokstad A/S. Bettum fikk konsesjon på fergedriften fram til 1995 og endret navnene på fergene til Østfold og Vestfold. Fra 1996 fikk Bastø Fosen konsesjonen på fergetrafikken og bygde nye ferger som igjen fikk de gamle navnene Bastø 1, 2 osv.  
I 1984 overtok rederiet Kosmos i Sandefjord alle aksjene i A/S Alpha. I 1989 kjøpte administrerende direktør i Kosmos, Bjørn Bettum, Bastøfergene og la fergene inn under familiefirmaet Gokstad A/S. Bettum fikk konsesjon på fergedriften fram til 1995 og endret navnene på fergene til Østfold og Vestfold. Fra 1996 fikk Bastø Fosen konsesjonen på fergetrafikken og bygde nye ferger som igjen fikk de gamle navnene Bastø I, Bastø II osv.  





Sideversjonen fra 5. jun. 2014 kl. 18:00

DS Bastø , bilferge levert fra Moss Værft & Dokk til Alpha A/S i 1934. Her på vei sørover gjennom kanalen fra Mossesundet. Foto: Moss Dagblads arkiv / Moss by- og industrimuseum. Fotograf: ukjent
Dampskipsekspeditør Jens Christian Olsen var med å stifte Alpha-selskapet i 1892. Fotograf: ukjent


A/S Alpha ble stiftet i Moss 15. september 1892 og drev først med gods- og passasjerruter på Oslofjorden. Dampskipsekspeditør Jens Chr. Olsen sto bak. I 1910 overtok selskapet fergeruten Moss-Horten, som utviklet seg til å bli landets største fergesamband. I 1917 hadde selskapet syv båter som gikk mellom Moss - Kristiania og Moss - Horten.Fergene ble i alle år kalt Bastøfergene, fordi de hadde navn etter øya Bastø utenfor Horten. Fra 1929 kunne også noen få biler tas med over fjorden. Trafikken Moss - Horten økte år for år.

Rederiet måtte etter hvert gi tapt for konkurransen med tog og bil på strekningen mellom Moss og Oslo. Alpha og rederiet Kosmos fusjonerte i 1984. Direktør Bjørn Bettum i Kosmos startet sitt eget rederi, Gokstad, som kjøpte alle aksjene i Alpha, som dermed forsvant som eget aksjeselskap.

I 1984 overtok rederiet Kosmos i Sandefjord alle aksjene i A/S Alpha. I 1989 kjøpte administrerende direktør i Kosmos, Bjørn Bettum, Bastøfergene og la fergene inn under familiefirmaet Gokstad A/S. Bettum fikk konsesjon på fergedriften fram til 1995 og endret navnene på fergene til Østfold og Vestfold. Fra 1996 fikk Bastø Fosen konsesjonen på fergetrafikken og bygde nye ferger som igjen fikk de gamle navnene Bastø I, Bastø II osv.


Kilder:

  • Moss. Oslofjordens industrisentrum, Moss 1937 og 1972
  • Moss Bys Historie, bind 3 (Moss 1994)
  • Aktieselskabet Alpha, Moss, Gogstad A/S, Bastø Fosen av Kjell Rassmussen


Se også:




Artikkelen er skrevet av: Elisabeth Vogt (EV)