Riksvei 1: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Moss byleksikon
Hopp til navigeringHopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
Linje 3: Linje 3:
I 1957 ble riksveien lagt om. Traseen sørover fra Tigerplassen gikk da ikke lenger ned til Verket, med fulgte Krapfossveien sørøstover til Vålerveien, deretter over [[Krapfoss]], hvor [[Krapfossbrua]] måtte forsterkes for å tåle den økende trafikken. Deretter fulgte den Øreveiens nåværende trase opp til Høyda, der den gikk videre sørover i Rygge.  I 1965 var det slutt på Riksvei 1, da fikk veien i stedet navnet [[Europavei 6]], (E 6) med senere mange omlegginger på østsiden av Mosseporten.
I 1957 ble riksveien lagt om. Traseen sørover fra Tigerplassen gikk da ikke lenger ned til Verket, med fulgte Krapfossveien sørøstover til Vålerveien, deretter over [[Krapfoss]], hvor [[Krapfossbrua]] måtte forsterkes for å tåle den økende trafikken. Deretter fulgte den Øreveiens nåværende trase opp til Høyda, der den gikk videre sørover i Rygge.  I 1965 var det slutt på Riksvei 1, da fikk veien i stedet navnet [[Europavei 6]], (E 6) med senere mange omlegginger på østsiden av Mosseporten.


Se http://www.youtube.com/watch?v=qbboXa9KZ1U#t=275


Kilde: Tore H. Wiik
Kilde: Tore H. Wiik

Sideversjonen fra 9. sep. 2014 kl. 14:19

Riksvei 1 mellom Oslo og Kornsjø, senere Svinesund, gikk gjennom Moss. Lenge før begrepet riksvei eksisterte, gikk Den Fredrikhaldske Kongevei inn i Moss fra Høyda i sør gjennom Klostergata og Kongens gate, Verket, Gamleveien og gjennom skogen ned Kilsbakken til Kambo og videre mot Oslo. Riksvei 1 fulgte litt av samme trase, men i stedet for å ta opp ved Gamleveien og gjennom skogen til Kambo, fulgte Riksvei 1 Osloveien til «Tigerplassen», deretter nordover gjennom tunet på Kambo gård, krysset jernbanelinjen ved bommene ved tidligere Kambo stasjon og fortsatte nordover til fylkesgrensen og videre over Hølen og Såner mot Oslo.

I 1957 ble riksveien lagt om. Traseen sørover fra Tigerplassen gikk da ikke lenger ned til Verket, med fulgte Krapfossveien sørøstover til Vålerveien, deretter over Krapfoss, hvor Krapfossbrua måtte forsterkes for å tåle den økende trafikken. Deretter fulgte den Øreveiens nåværende trase opp til Høyda, der den gikk videre sørover i Rygge. I 1965 var det slutt på Riksvei 1, da fikk veien i stedet navnet Europavei 6, (E 6) med senere mange omlegginger på østsiden av Mosseporten.


Se http://www.youtube.com/watch?v=qbboXa9KZ1U#t=275

Kilde: Tore H. Wiik


Artikkelen er skrevet av: Elisabeth Vogt (EV) og Jørgen Ludvigsen (J.L.)